söndag 27 mars 2016

If I die

Titel: If I die
Författare: Rachel Vincent
Förlag: Harlequin Teen
Sidor: 349
Serie: Soul Screamers #5
Språk: Engelska
Originaltitel: -

OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:
Thanks to her mother's sacrifice, Kaylee Cavanaugh has lived most of her life on borrowed time, but now that borrowed time is almost up. Kaylee has only seven days left to prepare for the end. To say goodbye. And yeah, to stop an incubus from preying on her high school. Tick tock...

Omdöme:
Okej, helt klart den bästa boken hittills i serien. Wow, alltså. Om man tyckte att de tidigare böckerna var oerhört bra - då är den här boken bättre än bäst.
Rachel Vincent har kort sagt snäppat upp sitt skrivande och If I die är inte som någon tidigare bok i serien. Återigen: wow.

Karaktärerna är helt fantastiska, de känns så trovärdiga och äkta - man känner allt de känner och det är nästan överväldigande. De bråkar, stödjer, älskar, hatar, gör misstag och ställer allt till rätta. Jag älskar relationerna och de starka banden mellan alla karaktärerna. Speciellt en viss relation som utvecklades väldigt mycket som jag alltid hållit tummarna för och hoppats, så nu äntligen!!

Kaylee med hennes berättarröst är för härlig att följa, och trots att hon kanske inte alltid gör det rätta så förstår man ändå innerst inne varför hon gör som hon gör. Sabine har faktiskt kommit att bli en karaktär som jag tycker mycket om, även om hon ibland (okej, ganska ofta) går mig på nerverna. En som däremot sjönk rejält i mina ögon i den här boken var Nash. Alltså, jag förstår ju ändå varför han agerar som han gör, men jag tycker inte om det och vill ha tillbaka den gamla Nash. (fast tillsammans med Sabine istället)
Tod, då. Min absoluta favoritkaraktär i hela den här serien och som jag inte vet hur jag ska beskriva. Han är bara awesome, helt enkelt.

Jag förstår inte hur Rachel Vincent kan hålla igång storyn bok efter bok - och förstår heller inte hur hon kan snäppa upp allt så himlans mycket under en bok som gör att handlingen håller sig mer än flytande. Alltså, den svävar nästan. I rymden. Så bra har hon fått till handlingen. (jag är fortfarande blown away av boken, därav konstiga liknelser, osv.)

If I die är helt klart den bästa boken (hittills) i Soul screamers-serien och det med rätta. Allting har stegrats upp; karaktärerna blir bara mer färgstarka, handlingen och dess spänning stiger allteftersom med mer eller mindre oväntade vändningar, språket är lika flawless som alltid, relationerna i boken får en att gilla allt så mycket mer - allt är bara så himla bra.

Av rädsla för att spoila något så tänker jag inte skriva så mycket längre recension än så här. I stället så rekommenderar jag er att läsa den här serien och fort som attan komma till den här delen, för den är så bra som en bok bara kan bli.

Bästa karaktär/er:
Tod!!!

Andra delar i serien:
1. My soul to take
2. My soul to save
3. My soul to keep
4. My soul to steal
5. If I Die
6. Before I wake
7. With all my soul








1 kommentar:

  1. Åh den här serien måste jag verkligen ta tag i!! :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!