lördag 23 januari 2016

Askfödd

Dags för min tur i bloggstafetten om Askfödd! Igår var det www.oarya.se och imorgon är det dags för Malins recension på http://nilmasbokhylla.wordpress.com, så det är vart ni ska kika in imorgon!


***

Titel: Askfödd
Författare: Sabaa Tahir
Förlag: B Wahlströms (tack för boken!)
Sidor: 540
Serie: An Ember in the Ashes #1
Språk: Svenska
Originaltitel: An Ember in the Ashes

Handling från baksidan:

Jag tänker säga samma sak till dig som jag säger till alla slavar: Motståndsrörelsen har försökt nästla sig in här på skolan vid oräkneliga tillfällen. Jag har upptäckte det varje gång.

Om du arbetar för motståndsrörelsen, om du kontaktar dem, om du ens funderar på att kontakta dem, så kommer jag att få veta det och jag kommer att förgöra dig.

I krigarnas imperium straffas olydnad med döden. Intellekt slås i bojor och skönhet blir till ruiner. Det som en gång var ett blomstrande rike är nu en värld av aska.
När två unga människors vägar korsas inser de att de tillsammans kan bli gnistan som tänder en revolution.

Omdöme:
Innan jag började läsa boken så visste jag i princip ingenting om den (okej, jag visste kanske lite eftersom jag läste en liten, liten snutt av handlingen så att jag inte skulle tacka ja till att blogga om en bok som inte var i min smak) och det gjorde att jag blev helt paff när jag väl började läsa.

Så fort jag öppnade boken så lurade spänningen bakom allt och den släppte inte förrän jag hade läst ut boken. Eller egentligen inte ens då, eftersom jag nu sitter och väntar på nästa del för att få reda på hur allt kommer att fortsätta.
I början så hade kanske boken inte högt tempo - trots den underliggande spänningen - men det är förståeligt med tanke på att man först ska introducera en helt ny värld och nya karaktärer för läsaren. Och det tycker jag Tahir lyckades väldigt bra med.

Världen och miljön är skickligt uppbygga, likaså stämningen under boken som kändes trovärdig beroende på vart berättelsen utspelade sig för stunden. Tempot steg ju längre in i boken man kom och i slutet så kom jag inte ens ihåg att jag bläddrade, för sidorna bara flög förbi. Kapitlena varvades ur Elias och Laias PoV vilket gjorde att jag inte kunde slita mig ifrån boken utan ville bara fortsätta att läsa mer & mer. Karaktärerna är fascinerande och intressanta, man vill gärna vet mer om dem och hur de hade när de var yngre. (något som man förhoppningsvis får reda på mer om i nästa del, kanske?)

Berättelsen flyter på med bra flyt och om det skulle vara något jag störde mig på så var det likheten med andra serier, bland annat tävlingen. Men det var inget jag hakade upp mig så länge på för boken är brutal, hänsynslös och spännande med enastående karaktärer vars utveckling man följer med stort intresse.
För Askfödd skapade sig ett eget namn och ställde sig utanför mängden.

Askfödd är ett typiskt exempel på böcker som jag gillar: starka karaktärer - speciellt med en kvinnlig som kämpar för förändring, spänning som håller en fängslad, kärlek, starka vänskaper, ett skickligt språk & en fascinerande värld, fängslande intriger och ett löfte om mer.
För det är vad Sabaa Tahir har skapat: en oerhört mäktig debutbok som kommer att lämna många - inklusive mig - suktande efter nästa bok (och nästa och nästa)...

Hon är kort sagt ett namn att räkna med hädanefter i bokvärlden, något jag ser riktigt mycket framemot.

Så om du är sugen på en spännande och fängslande bok av en ny författare (som förmodligen kommer att gå långt i framtiden om hon fortsätter skriva böcker som den här) - då är den här boken som klippt & skuren för dig.

Citat:
"Jag säger ingenting, för tystnaden mellan oss är behaglig och vi har själva valt den." 

"Stjärnornas skönhet betyder ingenting när livet här på jorden är så fult."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!