lördag 7 november 2015

Tangents Vol. 1

Titel: Tangents Vol. 1
Författare: Agatha Rae
Förlag: Löv & Craig Förlag (Tack för boken!!)
Sidor: 323
Serie: Tangents #1 (ska komma ut en vol. 2)
Språk: Engelska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
Rick is a successful writer living in New York City, Anna has just lost her job as a collage teacher in Boston, Dan is a frustrated insurance agent from London, and Matylda is a Polish girl scout getting ready to settle in Madrid. One day, they all fall asleep, and when they wake up in the middle of some mysterious woods, they have only one thing in common - they want to return home.

Omdöme:
Den här boken kanske inte ser så mycket ut för världen med sitt ganska så intetsägande omslag, men jag lovar er - det döljer sig en hiskeligt bra skriven bok inom dessa vita, stilrena pärmar.

Jag hade bara läst några få kapitel, sedan var jag som helt fastklistrad vid boken och det visade sig att den blev en riktigt bladvändare. Jag älskar hur briljant & skickligt utfört (note: ja, jag härmar min goodreads-recension.) Agatha Rae har vävt samman kapitlena om Rick, Anna, Dan & Matylda i "den andra världen" (som jag kallar den plats de hamnat på i brist på bättre ord) med de kapitlen som handlar om var karaktärs liv "innan".

Genom dessa kapitlen så började jag att gilla karaktärerna ännu mer än vad jag redan gjorde, eftersom de helt plötsligt fick ett annat sorts djup och blev mer komplexa & levande när man fick läsa om deras liv, val, misstag och händelser. De är absolut inte perfekta utan har många flaws och har gjort många misstag (hittills) i sitt liv men det bara höjer trovärdigheten hos dem. Dessutom så är alla från olika delar av världen (på ett eller annat sätt) och man får på så sätt läsa ur flera perspektiv om livet och vad det kan komma med. Det var ingen av karaktärerna som speciellt fångade mitt intresse, utan jag tyckte att alla var intressanta och att alla hade sina egna historier att berätta, helt olika de andras.

Tangents (Vol. 1) har spänning, drama, äventyr, mystik, kärlek och vänskap - i princip receptet på en bra bok med andra ord. Och ja, det är en (väldigt, väldigt) bra bok.
Jag satt konstant under bokens gång och undrade vart de hamnat, när de hamnat, hur de hamnade där, men främsta frågan: varför de hamnat där. Och med där menar jag "den andra världen" där konstigheter händer typ hela tiden, vilket gjorde att jag bara blev ännu mer nyfiken på svaren till dessa frågor. Agatha Rae har på ett oerhört bra sätt lyckas knyta samman dåtid, nutid & framtid (känns som jag nämnt det här tidigare i någon annans bok recension...hmm...) och på så sätt hålls läsaren kvar ända till slutet.

Och vilket slut! Oh my, det var verkligen inte vad jag hade förväntat mig men det makes sense ändå med den förklaringen. Det var heller inte förrän då som jag förstod att det ska komma ut en till bok, volym 2 av Tangents (har mina aningar om vad titeln betyder, gillar sammankopplingen mellan allt). Visserligen så skulle det ha varit skönt med en ensamstående bok, men å andra sidan är jag oerhört glad över att jag kommer att kunna få njuta av ännu en riktigt välskriven bok som uppföljare till denna. Ni kan bara gissa hur nyfiken jag är på hur allt ska sluta!

Jag ser oerhört mycket framemot att få läsa nästa del!

hade först bara tänkt skriva en minirecension om den här boken (det var innan jag började läsa den) men insåg sen att boken var alldeles för bra för en kortkort text. känns dock som att jag missat ca tusen saker som ville säga om den här boken men som jag för stunden inte kommer ihåg. ni kan väl läsa boken & påminna mig om vad för positiva saker jag glömt att skriva om? oj, den här recensionen blev just too long. ok, bye. ps. read this book. *feelings take over*

Bästa karaktär/er:
Rick, Dan, Matylda, Anna.

Andra delar i serien:
1. Tangents Vol. 1
2. Tangents Vol. 2






2 kommentarer:

  1. Vet du var man kan köpa den här boken?
    Hittar inte den någonstans. Bra recension förresten!

    SvaraRadera
  2. You can buy it in Scifi bookstores and online on bokus for example 😊

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!