onsdag 4 november 2015

Minirecensioner:The Long Ride Home

Titel: The Long Ride Home
Författare: Danielle Lee Zwissler
Förlag: Löv & Craig Förlag
Sidor: 248
Serie: -
Språk: Engelska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
Holton Dade was eight years old when Elena Rose was born, and he has watched out for her ever since. The girl with the wild, curly red hair has been on his mind on and off for years, but he has a few hang-ups - age being one of them and death being the other.
With the help of friends, Holton and Elena survive through many breakups and insecurities, but in the end there is only one place to go home, and it is one hell of a long ride to get there.

Omdöme:
När jag fick frågan från Löv & Craig Förlag om jag ville få hem två engelska böcker som recensions ex, tänkte jag att det vore kul att få läsa recex på engelska som omväxling till alla på svenska. Så detta är alltså recensionen på den ena recexet!

Jag blev väldigt överraskad över hur boken visade sig att vara och allting hände väldigt fort. Lite för fort för min smak. För det kändes som att man knappt inte fick någon introduktion till karaktärerna eller handlingen innan de (spoiler, typ!) helt plötsligt var förlovade. Visserligen så förstod man att Elena och Holton hade känt varandra väldigt länge, men vi som läsare hade ju knappt fått veta vem de var förrän det helt plötsligt hände massa saker som kändes väldigt påtvingade, precis som att bokens intressanta bitar skulle komma på direkten utan någon inledning för att boken skulle "höjas" på nåt sätt.

Men förutom det, så tyckte jag att The Long Ride Home var helt okej och lite lagom att läsa när man inte har så mycket ork till läsningen. Den var snabbläst och den var ändå intressant, man ville gärna fortsätta läsa för att man var nyfiken på vad som skulle hända.

Jag drog från början - på grund av titeln - paralleller till Nicholas Sparks bok The Long Ride's filmatisering (som jag nu i efterhand uppskattar mycket mer än vad jag gjorde när jag kollade på den). Jag vet inte riktigt varför jag ens nämner det nu, det finns ju inte någon direkt koppling. Förutom att det känns lite vilda västern - som jag för övrigt tycker det är väldigt intressant att läsa om - över båda.

Betyg: 3 av 5 bokstaplar



***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!