torsdag 22 oktober 2015

The Death Cure

Titel: The Death Cure
Författare: James Dashner
Förlag: Delacorte Press
Sidor: 325
Serie: The Maze Runner #3
Språk: Engelska
Originaltitel: -


OBS! Innehåller spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:
It's the end of the line.

WICKED has taken everything from Thomas: his life, his memories, and now his only friends - the Gladers. But it's finally over. The trials are complete, after one final test.

Will anyone survive?

What WICKED doesn't know is that Thomas remembers far more than they think. And it's enough to prove that he can't believe a word of what they say.

The truth will be terrifying.

Thomas beat the Maze. He survived the Scorch. He'll risk anything to save his friends. But the truth might be what ends it all.

The time for lies is over. 

Omdöme:
Efter att ha tyckt att andra boken var riktigt bra och att andra filmen var en riktig besvikelse, så var det med blandade känslor jag öppnade The Death Cure. Jag ville ju verkligen ha ett bra ett slut på den här trilogin som har varit så otroligt bra. Och vet ni vad? Boken uppfyllde typ den önskan.

Det kändes lite som att det lugnat ner sig med alla vändningar (även om det fortfarande hände twistar lite här & var), men det kan ju såklart bero på att karaktärerna kändes helt annorlunda mot tidigare.

Jag blev helt förstörd av att se hur Newt hade blivit (jag grät x antal gånger, speciellt vid det tillfället, ni som har läst boken vet nog vad jag pratar om), eftersom han var min absoluta favoritkaraktär. Jag saknade den eftertänksamma och snälla Newt och ville bara att han skulle bli som vanligt igen...
Den givna stjärntrion (Thomas, Newt & Minho) var heller inte lika lysande som i tidigare böcker, de gjorde vissa val som jag verkligen inte hängde med på. Men förutom det så älskar jag fortfarande trion och det har oftast varit dem som gjort att man skrattat eller bara lett.

Boken är spännande (trots lite mindre vändningar) och jag kunde inte lägga ifrån mig den (fast jag tvingades göra det ändå för att sova...). Handlingen var lite hackig då & då, men annars så var det relativt högt tempo och man ville bara läsa kapitel efter kapitel. Man vet - som vanligt - aldrig vad WICKED ska hitta på härnäst och man höll för det mesta tummarna för att det man tänkte på inte ska hända. Men såklart hände det ändå. För kom igen, det är ju liksom WICKED!?!

The Death Cure gav mig kanske inte det mest tillfredsställande slutet, utan snarare kändes det lite...påtvingat. Som att det var ett måste att det skulle sluta som det gjorde.
Men jag tycker ändå att The Maze Runner har varit en riktigt bra serie som jag absolut kommer att läsa om i framtiden. I alla fall för att återse Newt, Minho och Thomas. (kärlek åt den här trion) Det här är heller inte den sista boken jag kommer att läsa av James Dashner - jag funderar på att köpa hem hans andra serie.. Någon som läst den?

I alla fall: om du har gillat de tidigare delarna så tycker jag att du verkligen ska läsa den här boken. Om du har bara har läst första boken & sett andra filmen - läs andra boken först. Annars så är det complicated deluxe.

Bästa karaktär/er:
Stjärntrion Newt, Thomas & Minho såklart!

Andra delar i serien:
1. I dödens labyrint
2. The Scorch Trials
3. The Death Cure



den får fullpott för att den här serien ändå har varit awesome




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!