måndag 10 augusti 2015

När vi föll

Titel: När vi föll
Författare: Anna Todd
Förlag: Norstedts (Tack för boken!)
Sidor: 887
Serie: After #3
Språk: Svenska
Originaltitel: After We Fell

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:
När Tessas pappa kommer tillbaka efter tio år, från ingenstans, förändras allt - inget är längre som hon trodde att det var. Inte hennes familj, inte hennes vänner. Den enda som hon borde kunna lita på är Hardin. Men när han får reda på hennes plan att flytta till Seattle faller de handlöst ner i en ond cirkel av svartsjuka, ilska och ultimatum.

Tessa vet att Hardin älskar henne och att han skulle göra allt för att skydda henne, men det är skillnad på att älska någon och att kunna ha dem i sitt liv. Tessa har aldrig känt så mycket för någon, men är det värt allt drama? Och om hon följer sitt hjärta, kommer det att innebära slutet mellan dem?

Omdöme:
Jag vet inte riktigt om jag är mer van vid Tessa & Hardins fram-och-tillbaka-relation eller om det helt enkelt är för att serien har utvecklats till det bättre - för jag tycker att När vi föll är den bästa boken i serien hittills. Det är inte lika mycket velande (i alla fall inte i den stora mängd som det var i t.ex. andra boken) utan i stället försökte dem - okej, Hardin försökte - att lösa det genom att förändra sig till det bättre, som till exempel att lugna ner sig utan att kasta ur sig något dumt förhastat som bara sårar allt & alla. Visserligen så har dem långt kvar att gå i sitt förhållande, men jag tycker ändå det är intressant att se hur de utvecklas med varandra och jag är oerhört nyfiken på hur allt kommer att sluta.

Tjockleken på dessa böcker kan vara väldigt skrämmande, eller rättare sagt de är skrämmande och jag tvekade varje gång jag ska påbörja en utav dem, trots att jag har sett framemot att få läsa den. Men så fort jag väl börjat, så flyter allt på och allting händer i hiskelig fart (det känns så i alla fall när man sitter i x timmar i sträck och bara läser) och rätt som det är så har man läst klart boken. Jag har blivit beroende av den här serien ända sedan jag började läsa första boken, När vi möttes. Jag vet inte orsaken bakom det heller, förutom att jag verkligen, verkligen vill veta om Tessa kommer att stanna med Hardin eller om hon kommer att lämna honom slutligen i sista boken, För evigt, som kommer ut 2016. Bara så ni vet är jag inte helt säker på att det är sista delen, men jag hoppas & tror det i alla fall. För annars känns det bara ännu mer långdraget än vad det redan är.

När vi föll är hittills den bästa delen i After-serien, inte lika mycket mer velande utan nu är det mer som att både Tessa & Hardin försöker sitt yttersta för att det inte ska hända något negativt. Men självklart så dyker det upp saker som testar deras tillit till varandra och saker som rör upp gamla känslor igen. Fast det är förståeligt med tanke på hur lång boken är.
Jag tycker att den här serien har utvecklats en del sedan första boken och jag uppskattar mer att läsa den än vad jag gjorde från början då jag mest bara satt och suckade åt T&H's velande. En sak är säker, jag kommer verkligen att läsa nästa del när den kommer ut och jag är riktigt nyfiken på hur serien kommer att sluta egentligen. Men tyvärr så måste jag vänta ända tills 2016 för att få läsa slutet på serien...

En bra serie som har blivit bättre sedan första boken och som verkligen är beroende framkallande. Kan knappt vänta på sista delen!

Bästa karaktär/er:
Landon, hehe.

Andra delar i serien:
1. När vi möttes
2. När vi tvekade
3. När vi föll





5 kommentarer:

  1. Ser fram emot att läsa första delen snart! :)

    SvaraRadera
  2. Den här serien skulle jag vilja läsa!

    SvaraRadera
  3. Jättefin recension, kolla gärna in min bokblogg! :3

    SvaraRadera
  4. Hej vet du när fjärde boken kommer på svenska???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Om jag inte misstar mig helt så tror jag att den kommer i år i sommar/höst, men som sagt jag är inte helt säker! Kolla annars in förlagets hemsida :)

      Radera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!