söndag 7 juni 2015

The One

Titel: The One
Författare: Kiera Cass
Förlag: Harper Teen
Sidor: 323
Serie: The Selection #3
Språk: Engelska
Originaltitel: -

OBS! Kan innehålla spoilers från föregående delar!

Handling från baksidan:
The Selection changed the lives of thirty-five girls forever. Now the time has come for one winner to be crowned.

America never dreamed she would find herself anywhere close to the crown, or to Prince Maxon's heart. But as the end of the competition approaches, and the threats outside the palace walls grow more vicious, America realizes just how much she stands to lose - and how hard she'll have to fight for the future she wants.

Omdöme:
Neeeeej, jag vill inte att den här serien ska vara slut nu! :( Jag älskar i princip allt med den, eller nåja nästan allt förutom Americas kärleksvelande & att hon håller undan vissa saker från Maxon. Men men, alla har brister och det gör henne mer trovärdig! (Även om man blir galen på det från kapitel till kapitel.)

Jag älskar Maxon av hela mitt hjärta. Tycker bara att han är så himla sött och snäll, han bryr sig verkligen om människorna i hans närhet och brydde/bryr sig om alla trettiofem tjejer som var med i The Selection från början. Och han ser vad landet egentligen behöver för att förbli starkt och bli bättre, vilket är imponerande och visar att han blir en mycket bättre regent än hans far. Det finns få som han. Även America tycker jag att har utvecklats väldigt mycket sedan första boken och att hon bara har blivit bättre & bättre. För trots sina brister (som jag nämner i första stycket) så är hon tuff, modig och står för sin åsikt och vågar vara annorlunda jämfört med de andra människorna runt omkring henne. Jag har även kommit att gilla en hel de bikaraktärer som Marlee, Mary, Anne, Lucy, May, några utav de norra rebellerna och flera andra utav de andra "Selection"-tjejerna.

The One är den avslutande delen på en väldigt underhållande serie som jag verkligen inte vill skiljas ifrån. För jag tycker den är helt magisk och underbar. Jag älskar allt med den; språket är helt fantastiskt, karaktärerna är väldigt härliga att följa, humorn gör att man skrattar rakt ut eller ler som ett fån och (en sak som för övrigt kan vara väldigt viktigt) alla delarna i serien har otroligt fina omslag. Alltså, jag skulle verkligen inte tacka nej till klänningarna som tjejen bär! ^^
Okej, lite kort fattat (igen) om karaktärerna (från min Goodreads-recension):  America är en väldigt härlig & speciell karaktär att följa - även om jag hade velat att hon inte skulle velat så mycket mellan Maxon & Aspen. En annan karaktär som har fått en plats i mitt hjärta är Maxon. Ohhhh, han är så himla söt, gullig, swoonig, underbar! ^^
Språket, humorn och även spänningen gör att man bara läser och läser och läser. Det tog 2 dagar för mig att läsa klart de två sista delarna i den här serien. Lite smått beroendeframkallande kan man väl säga. 

Det här måste vara en utav mina favoritserier någonsin.

Jag har dessutom läst att det finns en spinoff-fortsättning!! Den, The Heir som den heter, kommer att handla om deras dotter och hennes selection, vilket innebär (förhoppningsvis) massor av swooniga killar!!! Jag kommer verkligen att läsa den boken. För jag vill verkligen inte skiljas från den här serien. 

Jag rekommenderar varmt den här serien till alla som vill läsa något bra. Minus kärleksvelandet då. Men förutom det så älskar jag allt med den här serien, den är bara helt amazing.

Bästa karaktär/er:
Maxon & America.

Andra delar i serien:
1. The Selection
2. The Elite
3. The One
(4. The Heir)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!