torsdag 11 juni 2015

När vi möttes

Titel: När vi möttes
Författare: Anna Todd
Förlag: Norstedts (Tack för boken!!)
Sidor: 635
Serie: After #1
Språk: Svenska
Originaltitel: After

Handling från baksidan:
Tessa har knappt hunnit sätta sin fot på college innan hon möter Hardin. Hon har höga betyg och ambitioner, en perfekt pojkvän därhemma och en överbeskyddande mor som vill hålla henne borta från allt vad studentliv heter.

Hardin är hennes raka motsats med sina svarta kläder, massor av tatueringar och sin piercade läpp. Att Hardin dessutom är oförskämd, hamnar i slagsmål på alla fester och strular med en ny tjej varje helg gör att Tessa vet att hon borde undvika honom till varje pris.

Men hon kan inte sluta tänka på honom.

Och han kan inte hålla sig borta från henne.

Omdöme:
Förbered er på Underbara helvete möter lite Fifty Shades of Grey möter Harry Styles. Typ i alla fall. Anna Todd blev ju känd på sidan Wattpad där hon skrev fan fiction om Harry Styles och man kan absolut säga att Hardin liknar Harry på flera sätt utseendemässigt. Så no hate - men Todd har förmodligen använt Harry till inspiration för Hardin. Även om Hardin är mycket mer annorlunda.

Jag tänker börja med det dåliga och sedan övergå till det bra, okej? Okej.
Det jag störde mig en hel del på är att Tessa inte gjorde slut med sin kille direkt när hon började hålla på med andra, i stället så fortsätter hon och intalar sig själv att "det är sista gången och kommer aldrig att hända igen". Jag fattar inte sådana tjejer och det gör att hon sjönk i mina ögon. En annan sak med Tessa som jag irriterade mig på var att hon alltid skulle göra motsatsen till vad Hardin sade åt henne att göra. Visst, jag fattar, hon vill inte är att han ska styra & ställa med henne, men vissa saker borde hon ju fatta att det är bäst att lyssna på honom eftersom det inte är bra saker. Hon behöver inte visa att hon är självständig och tuff hela tiden.

Annars så tyckte jag även om Tessa, i alla fall lite, men jag hoppas att hon inte kommer vara likadan i nästa bok (fast jag har mina aningar om att hon förmodligen kommer vara helt förändrad efter vad som hände på slutet). Hon är en stark och (nästan för) självständig huvudkaraktärer med ett tydligt mål - i alla fall i början.
Hardin både gillar & ogillar jag (det sistnämnda kan ni väl gissa vad det beror på). Ibland var han ju jättegullig & snäll och ibland var han en elak idiot. Hm, han påminner faktiskt en hel del om Christian Grey i Fifty Shades (förutom det där med bdsm): väldigt förbytliga personligheter, har problem med sitt förflutna, osv.
Jag gillar även Landon och tycker att han är lite som frisk fläkt, en sann vän och allt det där.

Så man kan väl undra varför jag egentligen gillar den här boken och har gett den - nästan - fullpott. Det beror förmodligen på att jag är typ besatt och dras verkligen till sådana här böcker. Och med sådana här böcker menar jag "en oskyldig och smart tjej möter en bad boy (med problem oftast)". Jag älskade ju Underbara helvete och det är utmärkt exempel på nämnda ovan.

När vi möttes fängslade mig verkligen i början och jag var väldigt nyfiken på vart allt skulle ta vägen och satt & läste långt in på småtimmarna. Men efter ett tag blev det lite tjatigt med allt velande fram & tillbaka, grälande och försonandet för att sedan återupprepas. Fast ändå så kunde jag inte lägga boken ifrån mig och läste till sista sidan var slut och att jag då förstod att jag läst en bok på 600+ sidor. Jag älskar språket, karaktärerna (vissa & ibland bör väl nämnas), storyn och (den väldigt komplicerade) kärleken. Allting blir till en sån himla bra helhet, utom de negativa sakerna förstås.
Jag har faktiskt ingen aning om hur andra boken kommer att fortlöpa, för slutet var nästan alldeles för rafflade. Kommer Tessa att förlåta ännu en gång? Eller kom hon att förändras (vilket jag chansar på)? Och vad allt egentligen ett spel eller inte? För ärligt talat, jag blev lite förvirrad i svängarna om vad som egentligen hände och vad som var ett spel eller inte under hela boken och jag blev ju inte direkt mer klar i det hela efter slutet.

Jag tycker i alla fall (många iaf i den här recension (och väldigt många parenteser)) väldigt mycket om den här boken och tycker att den är riktigt bra minus de negativa sakerna då. Men jag tror på en förändring i nästa del - som jag absolut kommer att läsa - och jag hoppas att det bara förändras till det bättre. Jag ser verkligen framemot nästa del, När vi tvekade!

Bästa karaktär/er:
Landon tror jag.

Andra delar i serien:
1. När vi möttes
2. När vi tvekade
3. När vi föll




1 kommentar:

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!