måndag 16 mars 2015

Skugga av svek I

Titel: Skugga av svek I
Författare: Diana Gabaldon
Förlag: Bookmark förlag (tack för boken!)
Sidor: 702
Serie: Outlander #8 del 1 av 2
Språk: Svenska
Originaltitel: Written in My Own Heart's Blood

OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar! Läs på egen risk!

Handling från baksidan:

En förödande återförening

Året är 1778. Frankrike förklarar krig mot Storbritannien och de brittiska trupperna lämnar Amerika. Mitt i det politiska tumultet återvänder plötsligt Jamie från de döda. I tron att hennes man varit död under alla dessa år har Claire gift om sig med Jamies bäste vän. Jamies återkomst vänder upp och ner på familjens värld och när sonen hon har med sin nye man förstår vem som är hans riktiga pappa blir situationen alltmer katastrofal.

Omdöme:
Jag läste på någons blogg att man i princip måste vara ett fan utav Outlander-serien om man läser del 1 utav 8:e boken, eftersom alla böckerna är ca 700-1200 sidor långa. Och tänk att den här boken - Skugga av svek I - är ca 700 sidor och att det ska komma en till del utav den här boken - Skugga av svek II - som förmodligen är lika lång eller ännu längre. Det är verkligen imponerande hur mycket Diana Gabaldon har skrivit om de här karaktärerna och att hon fortfarande lyckas få till det så bra. För o ja, det gör hon. Efter bara några sidor är jag fast - igen.

Fast i början var det väldigt förvirrande, jag undrade om jag hade missat ett kapitel eller så i sjunde boken - Som ett eko - eller bara förträngt det faktum att spoiler! Jamie var död. Men i alla fall, efter att ha läst några kapitel och någorlunda fått koll på alla dessa karaktärer - herregud, vilket stort persongalleri det finns i den här serien - så flöt allting bara på ilfart.

Världen, språket, humorn - allt är välbekant vid det här laget och jag njuter lika mycket varje gång jag öppnar en utav Gabaldons böcker. Jag gillar Claires berättarröst väldigt mycket och man har verkligen fått se hur hon - och alla andra karaktärer - har utvecklats. Som Jamie till exempel. Jag tycker faktiskt om William, trots att han ibland betedde sig som en skitstövel så påminner han mig om på sätt och vis Will Herondale i The Infernal Devices. Men bara på sätt och vis. Det är lite förvirrande att hålla koll på alla släktingar till Claire & Jamie, för det är en oerhört stor familj kan man väl säga.

Skugga av svek I är lika bra som dess föregångarna, även om vissa utav delarna i serien är lite bättre än denna. Man kan ju undra vad Gabaldon egentligen kan skriva vidare om, med tanke på hur mycket hon redan har skrivit men på något sätt är det fortfarande spännande & intressant. Man vill ju att allting ska sluta lyckligt, men uppenbarligen vill inte Gabaldon det utan lägger in lite twistar här & där.
Det är ett otroligt stort persongalleri och jag rekommenderar verkligen att man börjar från början med den här serien, annars fattar man nog inte inget när man läser den här boken. Fast å andra sidan, om du inte tycker om den här serien så ska du nog inte heller slösa tid & pengar på den. Fast eftersom serien är så bra så tror jag inte att du inte skulle tycka om den. För seriöst, man blir verkligen beroende av den här serien. Allting som har att göra med den här serien är bara så himla bra och nu när första boken har filmatiserats som tv-serie så blir man bara ännu mer "excited" inför vad som komma skall. Det var lite därför jag frågade efter den här boken från förlaget, jag hade börjat kolla på de avsnitt som hittills fanns ute och jag kände att jag bara måste få reda på vad som skulle hända efter sjunde delen. Och nu är behovet tillbaka, vad kommer att hända i nästa del av Skugga av svek? 

En fråga: har den engelska versionen av 8:e delen också delats upp i två delar? För det slutade ju med en cliffhanger - som om jag inte skulle läsa nästa del ändå, duh - och då blev jag fundersam. Och, är det någon som vet hur många böcker det kommer att bli i Outlander-serien?

För att göra en lång recension kort: ni som gillar den här serien - LÄS VIDARE, ni som inte gillar den här serien i bokformat - KOLLA PÅ TV-SERIEN. Eller förresten, GÖR BÅDE OCH.

Bästa karaktärer/er: 
Typ alla, som Claire, Jamie, William, Fergie & hans barn - Germain,etc. + en hel drös andra.

Andra delar i serien:
1. Främlingen
2. Slända i bärnsten
3. Sjöfararna
4. Trummornas dån
5. Det flammande korset
6. Snö och aska
7. Som ett eko
8.1 Skugga av svek I
8.2 Skugga av svek I






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!