fredag 13 mars 2015

Den röda pyramiden

Titel: Den röda pyramiden
Författare: Rick Riordan
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Sidor: 578
Serie: Kanekrönikan #1
Språk: Svenska
Originaltitel: The Red Pyramid

Handling från förlaget:

Carter och Sadie har ingenting gemensamt förutom att de är syskon. Deras pappa, doktor Julius Kane, är en framstående egyptolog, och deras mamma var en känd arkeolog som dog under mystiska omständigheter när de var små.
En kväll kallas de båda till British Museum av doktor Kane, som berättar om ett »forskningsexperiment« som ska ställa saker till rätta för deras familj. Men hans planer slår fruktansvärt fel. En explosion frigör en uråldrig ondska – den egyptiska guden Set – som förpassar doktor Kane till glömskan och tvingar syskonen att fly för sina liv.

Carter och Sadie måste nu ge sig ut på ett farligt uppdrag, från Kairo till Paris till sydvästra USA, för att rädda sin pappa och förhindra Set från att förstöra allt de håller kärt.

Omdöme:
Förmodligen så är den serien mer till för en yngre målgrupp, eftersom huvudkaraktärerna är i 12-14 års åldern - men det betyder ju inte att jag inte heller kan gilla den, eller hur?

Från första till sista sidan är det tempofyllt, spännande och humoristiskt. Man vet aldrig vad det är som kommer att hända härnäst eller vem det går att lita på. Det är trots allt en bok på nästan 600 sidor men sidorna bara flyger förbi med en berättelse som berättas av Carter & Sadie via inspelningar.

En sak som Riordans böcker är att de är väldigt lärorika. I Percy Jackson-serien lär man sig om den grekiska mytologin och nu i Kanekrönkikan-serien får man lära sig om den egyptiska mytologin. Jag måste säga att man blir nyfiken på de olika mytologierna efter att ha läst om några - visserligen bara typ två, men ändå - som är väldigt intressanta.

Det som drar ner på betyget är allting känns väldigt likt Percy Jackson-serien. Jag vet, jag har bara läst de två första delarna hittills men jag har hittat ett flertal liknelser. Det känns nästan som en upprepning bara med olika karaktärer, olika gudar, olika monster och en annan mytologi. Humorn och spänningen är på topp som vanligt och det är inget fel med det, men det känns...monotont.

Men trots det, så kommer jag att plocka upp nästa del ändå. Den röda pyramiden är ändå spännande, lättläst och har ett högt tempo - plus att den slutar inte så lite spännande. Så ja, när andra delen kommer ut på svenska kommer jag att läsa den.

Rekommenderas till er som vill ha mer bra böcker av Riordan - men kom ihåg att det är väldigt mycket som upprepas från Percy Jackson och vice versa.

Bästa karaktär/er:
Carter






2 kommentarer:

  1. Jag skrev nyligen en recension om denna. Jag upplevde att Sadie inte kändes som bara 12 år gammal :D kände du så?

    SvaraRadera
  2. Jag tycker om den här också och vill läsa de andra delarna i serien, men av nån anledning har det inte blivit av än

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!