onsdag 25 februari 2015

Throne of Glass

Titel: Throne of Glass
Författare: Sarah J. Maas
Förlag: Bloomsbury
Sidor: 406
Serie: Throne of Glass #1
Språk: Engelska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:

In a world without magic, an assassin is summoned to the castle. She comes not to kill the vicious king who rules from his throne of glass but to win her freedom. If she defeats twenty-three killers, thieves, and warriors in a competition, she will be released from prison to serve as the King's Champion. Her name is Celaena Sardothien.

The Crown Prince will provoke her. The Captain of the Guard will protect her. And a princess from a faraway land will befriend her. But something evil dwells in the castle - and it's there to kill. When her competitors start dying one by one, Celaena's fight for freedom becomes a fight for survival - and a desperate quest to root out the evil before it destorys her world.

Omdöme:
En bok om en lönnmördande ung tjej som måste segra utmanare för att vinna sin frihet? JA TACK!

Min första tanke efter att ha läst ut boken var att jag måste ha nästa del nu, men min andra tanke var att jag kanske kan vänta lite med det eftersom det finns några saker som gör att boken inte blir bäst. För boken i helhet är superbra och jag kunde verkligen inte släppa ifrån mig den, utan satt alldeles för länge långt in på natten för att läsa klart den, men den når ändå inte högst upp.

Celaena är en tuff & häftig karaktär och jag älskar att hon har lite Rose Hathaway-gener i sig och är sarkastisk mot de personerna som har högre position än hon i samhället och ändå inte bryr sig så mycket om det. Men hon är lite för gnällig ibland och känns mest som en kärlekskrank tonåring än "världens bästa lönnmördare" som är liiite för mycket skryt enligt mig. Jag hoppas att hon i nästa del blir mer självsäker & starkare, och visar att hon är den som är bäst och inte den som var bäst.
Jag älskar Celaena & Nehemias vänskap, trots att det blev lite missämja mellan dem emellanåt, och åt vissa av deras samtal satt jag & skrattade rakt ut. Dorian och Chaol är helt okej både två, men det är ingen av dem som är sådär "wow!-ig". Snälla, säg bara inte att det blir ännu en eländig kärlekstriangel, seriöst jag orkar inte med det längre.

Throne of Glass är riktigt, riktigt bra men ändå på nåt sätt inte bäst eftersom det finns några "misstag" som en kärlekstriangel, en lite för gnällig huvudkaraktär, språket är sådär och vissa saker är för förutsägbara. Men till det positiva, det är spännande nästan hela tiden och boken är verkligen beroendeframkallande. Humorn är något som jag uppskattade väldigt mycket i boken och Celaena är en härlig karaktär att följa - trots hennes brister. Hon är kick-ass men jag har förhoppningar på att hon ska bli ännu mer kick-ass-are och inte lika gnällig. Handlingen och fantasyvärlden är två utav de saker som är på topp i boken, handlingen bara flyter på och man kan verkligen inte släppa boken ens för några minuter, och fantasyvärlden är intressant och annorlunda i vissa aspekter.

Kort sagt, ha inte för höga förväntningar på boken för utan de tror jag att boken blir såå mycket bättre, för det har den potential till. Jag kan knappt vänta tills jag får läsa nästa del, då de flesta säger att den är den bästa boken i serien, men ska nog vänta ett tag ändå.

Citat:
"Libraries were full of ideas - perhaps the most dangerous and powerful of all weapons."



4,5 är nog det rätta betyget för den här boken






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!