måndag 3 november 2014

Där regnbågen slutar

Titel: Där regnbågen slutar
Författare: Cecelia Ahern
Förlag: Bazar Förlag (tack för boken!)
Sidor: 432
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Where rainbows end

Handling från baksidan:
En vacker berättelse om kärlek och livslång vänskap. Rosie och Alex är bästa vänner. De har hållit ihop i vått och torrt under den busiga barndomen och de rebelliska tonåren. Men just när livet äntligen kan börja - med utekvällar på stan och spännande dejter - skiljs deras vägar.

Alex flyttar med sin familj från Dublin till USA. För gott. Efter ett tag bestämmer sig Rosie för att flytta efter honom till Boston och börja plugga, men just när hon är på väg får hon veta något som kommer att förändra hennes liv - något som gör att hon stannar kvar på Irland.
Deras vänskap är viktig för dem båda men sätts ständigt på prov. Åren, avståndet och nya relationer lägger hinder i vägen. Rosie kan inte sluta fundera över om det är meningen att de bara ska vara vänner eller om deras känslor för varandra egentligen är starkare än så... Missförstånd, omständigheter och ödets nycker håller dem isär, men när de till slut kan återförenas är frågan: Vågar de satsa allt på kärleken?

Omdöme:
Varje gång man öppnar en ny bok så är ibland det första intrycket det som kan göra att man blir riktigt intresserad från början eller gör att man stänger igen boken och börjar på en annan. När jag öppnade den här boken är det första jag slås av att den är annorlunda. Annorlunda med koncept, historia, karaktärer, språk.

Alltså det mest annorlunda som framgår tydligt genom hela boken är konceptet boken har skrivits på. Här berättas storyn med hjälp av meddelande (mejl, brev) som karaktärerna skickar mellan varandra och det är både något positivt och negativt. Det negativa är att man inte får lära känna karaktärerna mer personligt, även om det kan bli personligt när man läser deras tankar till sina bästa kompisar, men man får liksom inte lära känna dem på ett djupare plan. Det positiva att det här konceptet är i princip helt nytt för mig och då blir det som en första upplevelse - och jag tycker att Cecelia Ahern har lyckats otroligt bra på den fronten. Hon får med så mycket i dessa meddelande; karaktärers drömmar, känslor, tankar, historia, bakgrund...att man bara avundas att någon kan skriva så bra. Det är helt klart imponerande! Men jag saknade att läsa i "vanligt" format, även om jag har mina misstankar om att boken inte skulle vara lika bra då som den faktiskt var nu.

Dessa meddelande har fått mig att skratta av flera olika anledningar, ibland för att de varit roliga, sarkastiska eller bara för att det kändes som att dessa två huvudkaraktär fick allt som man helst inte ville ha i livet. Så det var mer bitterljuvt vid vissa tillfällen än andra.

Där regnbågen slutar är en bok som sätter på pappret att livet inte alltid är lätt - eller rättare sagt att det aldrig är det. Boken har med livets bergochdalbana, relationer och känslor som kan dyka när man minst anar det. Med detta i bagaget blir den mycket mer trovärdig och man kan själv sätta sig in hur karaktärerna känner, vilket i sin tur leder till att läsaren känner samhörighet med karaktärerna och skapar ett starkt band till boken. Något jag kan lova att jag gjort.
Redan från första sidan var jag fast av någon okänd förklaring förutom att boken fängslande mig från början och att jag kände ett behov att ta reda på hur allt skulle sluta och om de till slut skulle få varandra. Rosie & Alex vänskap är så otroligt fin att jag också bara skulle vilja ha en sådan bästis som verkligen kommer stå bredvid mig i vått & torrt utan att någonsin lämna mig i slutändan. Det har varit många blandade känslor under den tid jag läst Där regnbågen slutar: glädje, ilska och sorg. Vid vissa tillfällen var jag på väg att gråta, andra gånger ville jag bara slänga boken i vägen och ibland satt jag och skrattade som en idiot. Det är just det här som utmärker en riktigt, riktigt bra bok: den ska få läsaren att känna känslor - starka känslor.
Cecelia Ahern kommer hädan efter vara en författare jag kommer att hålla utkik efter på biblioteket och efter att ha läst boken så kommer jag verkligen att se filmen, Love, Rosie, när den kommit ut. Är taggad till tusen (vilket kan bero på att Sam Claflin är med som Alex) och jag håller tummarna för att den är lika bra som boken.

Bästa karaktär/er:
Alex och Rosie. (O även Rudy i vissa fall.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!