måndag 29 september 2014

The Final Empire

Titel: The Final Empire
Författare: Brandon Sanderson
Förlag: Gollancz
Sidor: 643
Serie: Mistborn #1
Språk: Engelska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:

The mists rule the night...the Lord Ruler owns the world.

For a thousand years the ash fell. For a thousand years, the Skaa slaved in misery and lived in fear. For a thousand years, the Lord Ruler reigned with absolute power and ultimate terror, divinely invincible. Every attempted revolt has failed miserably.

Yet somehow hope survives.
A new kind of uprising is being planned, one that depends on the cunning of a brilliant criminal mastermind and the courage of an unlikely heroine, a Skaa street urchin, who must learn to master Allomancy - the power of a mistborn.

Omdöme:
Jag förstår inte varför det tog så himla lång tid för mig att läsa ut den här boken. För alltså den har i princip allt som man vill ha i en riktigt bra bok. Saker som kan checkas av på listan är spänning, humor, en värld som man uppslukas av, ett språk som håller fast en och karaktärer man fastnar för och börjar att älska. Men på sista tiden så har jag verkligen inte haft någon lust att läsa, så det har varit lite påtvingat att läsa boken. Men efter att sista sidan var utläst ville jag verkligen börja läsa nästa del på stört, så förhoppningsvis kommer läsningen igång snart igen.

I början så var det förvirrande med alla nya ord som Mistings, Mistborn, Keeps, Allomancy, etc. och desto svårare blev det att boken också var på engelska. Men man måste utmana sig själv för att lära sig. Allt eftersom storyn fortskred så förstod man allt mer och mer, och jag upptäckte att Sandersons magisystem var väl uppbyggt och väldigt imponerande. Magin känns mycket mer strukturerat och inte bara hokus pokus, utan mer... ren magi i brist på ord att beskriva det.

Karaktärerna känns alla väldigt komplexa och trovärdiga. Ingen är perfekt, inte Vin eller Kelsier - som är huvudkaraktärerna - eller resten av deras crew. Och att ingen är helt perfekt gör att de bara blir ännu mer perfekta för deras roller.
Vin är inte den typiska starka huvudrollen - inte från början i alla fall. Hon är misstänksam och skygg mot sin omgivning, men allt eftersom sidorna bara flyger förbi så blir hon starkare och mer självsäkrare vilket jag ser som en stor fördel för hennes del.
Kelsier är en karaktär man bara måste gilla. Hans karisma och charm överväldigar en varje gång det är hans PoV man följer och han är en sådan optimist att man bara sveps med av hans glädje.
Att fått läsa boken från deras synvinklar har varit helt fantastiskt, speciellt att få följa Vin och se hur hon utvecklats.

Sen så älskade jag alla stunderna med "the crew". Scenerna med dem var de allra bästa, speciellt när alla var samlade: Kelsier, Vin, Ham, Breeze, Dox, Clubs, Yeden, Marsh och Spook. Jag skrattade ett flertal gånger åt Breeze & Hammond's konversationer, som man ibland inte fattade ett dugg av.
Första gången Elend & Vin möttes höll jag på att dö av skratt. Det har jag nästan gjort varenda gång de träffats. Jag hoppas att Elend får ännu mer plats i nästa bok och att han & Vins relation kan utvecklas.
Relationerna mellan karaktärerna känns väldigt trovärdiga, speciellt mentor/elev relationen mellan Kelsier och Vin. Den känns inte sådär "pang - nu är de bästa vänner" utan de byggde verkligen upp sitt förtroende för varenda under bokens gång.

The Final Empire är en bok som man inte ska avskräckas från att läsa på grund av dess tjocklek. Jag kan lova er att tiden är värd besväret hundra gånger om. Storyn med att ett tjuvcrew ska bryta sig in hos den odödliga Lord Ruler, gör att man bara måste läsa för att se ifall de faktiskt lyckas eller inte. Karaktärerna är sympatiska och gör att man verkligen vill veta vad som kommer att hända deras crew och uppdrag. Som ni märker nämner jag deras crew ett antal gånger, men det är för att jag älskade alla scener med just crew-medlemmarna. Huvudkaraktärerna Vin & Kelsier är lätta att gilla och man följer med glädje deras PoV.
Det finns mycket magi, spänning och humor i boken vilket bara lyfter upp språket och världen ännu mer, och gör att boken blir till en läsupplevelse man sent glömmer. Jag tycker att Mistings och Mistborn är väldigt intressanta och vill gärna läsa mer om dem.
Sammanfattning: boken är otroligt bra och verkligen läsvärd med en imponerande värld som Brandon Sanderson bara kan skapa. Det här är inte den sista recensionen av hans verk som kommer att dyka upp här på bloggen! Ser framemot att få läsa nästa del i Mistborn-triologin.

Spoiler (markera för att läsa):
- Kelsiers död var inte sådär jätte oväntad, men jag blev ändå väldigt tagen av den. Varför behövde han dö?? Han förde så mycket glädje till serien/boken ju :(


Andra delar i serien:
1. The Final Empire
2. The Well of Ascension
3. The Hero of Ages

Bästa karaktärer:
Vin & hennes crew!



1 kommentar:

  1. jag har kollat på de här böckerna flera gånger när jag varit på biblioteket. Jag måste nog läsa dem :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!