lördag 27 september 2014

Bokbloggsjerka 26-29 september 2014

Som ni vet så är det den årliga bokmässan i Göteborg den här helgen. Och jag är inte på den. Jag sitter i stället hemma & pluggar inför prov, lyssnar på Rooftop - Zara Larsson och Happy home - Hedegaard på repeat och läser fantastiska The Final Empire som för övrigt aldrig verkar ta slut. Vilket både är en positiv och negativ sak.

Och jag tycker inte alls synd om mig själv och är inte ett dugg avundsjuk på alla andra som är på bokmässan. Inte ett dugg. *suck*

Men nu till det som inlägget egentligen skulle handla om: veckans bokbloggsjerka hos Annika!

Och veckans fråga lyder:

Vilken är den längsta bokserien du har läst och upplever du att skrivandet förändrades (antingen till det bättre eller sämre) längs vägen? (Du som inte läser bokserier kan i stället svara på om du har märkt att någon av de författare du har följt längst har ändrat sitt skrivsätt och om du tycker att förändringen är positiv eller negativ)

De längsta bokserier som jag har läst (och kom på) är nog John Flanagans serie Spejarens lärling som består av 12-13 böcker om jag inte minns helt fel. Jag tycker att serien har utvecklats under varje bok/äventyr, men jag måste säga att jag blev besviken på sista boken. Jag förstår ju att det har gått ett antal år mellan boken innan, men jag tyckte inte att den höll samma mått som tidigare böcker. Så det var både en bra OCH dålig utveckling för den serien.

Sen har jag läst mer serier som består av oftast 6 böcker och de som jag kommer ihåg tydligast är dessa:
Gallagher Academy av Ally Carter - en serie som förändrades enormt mycket från första boken till sista. Böckerna blev bara mörkare och mörkare, mer spänning och faror fanns i boken och Cammie gjorde en sån utveckling att man bara kan häpna. En serie vars utveckling bara är positiv!

Vampire Academy av Richelle Mead och Rachel Vincents serie om "varkatter"/shapeshifters är några andra serie som bara har förändrats till det positiva.

Nu i efterhand kan jag komma på ett flertal serie som bara har utvecklats positivt, men det var svårare att komma på några som utvecklats negativt, så jag tror jag stannar där.

Ha en trevlig helg!


7 kommentarer:

  1. Har nästan precis kommit tillbaka till hotellet efter att ha tillbringat dagen på bokmässan. Fötterna värker och jag är helt slut, men jag hade inte velat missa det :)

    SvaraRadera
  2. Jag hade också svårt att komma på så mycket, och mest positivt faktiskt :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker om sista spejaren ;)

    SvaraRadera
  4. Jag kommer inte på något exempel men vet att jag läst flera bokserier där jag tyckt att den första boken varit mycket bättre än de kommande och jag har en teori på varför det är så.

    SvaraRadera
  5. Vilken massa serier jag aldrig läst... Men Vampire Academy står på läslistan :)

    SvaraRadera
  6. Två okända serier och en som jag läst! Vampire Academy har jag läst och gillat nästan alla.

    SvaraRadera
  7. Jag har inte läst de böckerna, men har lätt att fastna för serier och fortsätta läsa. Jag gillar att karaktärerna finns kvar och kan få flera böcker på sig att utvecklas och förändras!

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!