måndag 4 augusti 2014

Jane Eyre - seriealbumet

Jane EyreTitel: Jane Eyre (seriealbumet)
Författare: Charlotte Brontë
Förlag: Argasso Bokförlag (Tack för boken!)
Sidor: 147
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Jane Eyre

Handling från förlaget:
1800-talets England. Den föräldralösa lilla flickan Jane Eyre får en kärlekslös uppväxt hos rika släktingar, som skickar iväg henne till en internatskola för fattiga barn. I sin längtan efter frihet och självständighet tar hon tjänst som guvernant hos den gåtfulle mr Rochester på godset Thornfield. Hon känner stark sympati med sin arbetsgivare men upptäcker snart att han och godset döljer en mörk hemlighet …

Omdöme:
Bland mina bokmål så hittade jag att jag fortfarande skulle läsa 1 klassiker till och att jag skulle läsa en grafisk roman, vilket jag antar att det här var. Det var helt okej att läsa ett seriealbum, i alla fall då man slipper läsa den tjocka, tunga romanvarianten av Jane Eyre och det kändes som att man kunde hämta andan mellan alla tjocka romaner.

Jag tycker väl att Jane Eyre var en helt okej karaktär, fast jag skulle velat ha några "vanliga" sidor så att man kunde lära känna henne bättre. Så av den anledningen kanske jag kommer att läsa klassikern igen som roman ändå. Rochester känns väldigt mycket som i andra böcker, även om han har en helt annan personlighet.

Boken förlorar lite av sitt betyg för att allting är rakt på sak och man hinner aldrig tänka efter själv innan det redan har hänt plus massa annat.

Nej, jag föredrar vanliga hederliga romaner, även om det var roligt att kunna läsa en klassiker så här!
Men jag har fortfarande Svindlande höjder hemma i seriealbums format så jag får väl läsa den också...


2 kommentarer:

  1. Har du läst Jane eyre innan? Annars rekommendera jag den boken! Underbar!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det har jag faktiskt inte. Hmm kanske ska jag tänka över att läsa boken igen... Tack för tipset!

      Radera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!