fredag 11 juli 2014

När jag vaknar finns du inte

Titel: När jag vaknar finns du inte
Författare: Cat Patrick
Förlag: B Wahlströms (Tack för boken!)
Sidor: 252
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Forgotten

Handling från baksidan:

Tänk om varje dag börjar med att du glömt allt du gjorde igår...
Varje kväll när sextonåriga London Lane går och lägger sig suddas hennes minnen av vad som hänt under dagen ut. Kvar blir bara minnen av framtiden, korta bildsekvenser som flimrar förbi. Synen av en begravning får henne ur balans. Vems död är det hon bevittnar? Sin egen? Eller nya pojkvännens? Och varför finns inte han med i framtiden?
London inser att hon är tvungen att gräva i det förflutna. Varför försvann hennes minne när hon var fem? Vad var det som egentligen hände då?

Omdöme:
Så fort jag läste handlingen så ville jag läsa den här boken på direkten. Men tyvärr så hade inte biblioteket boken hemma, vilket innebar att jag ändå fick fråga efter den från förlaget. Och det är delvis därför som att recensionen kommer bli ganska så kort, för att inte skriver för mycket som jag annars brukar göra.

Jag hade förväntningar på boken eftersom att handlingen lät väldigt intressant med att en tjej förlorar sitt minne varje natt samma tid. Man hade liksom frågor redan då som dessa: Varför? Vad hände när hon egentligen var fem? Vad är speciellt med henne?
Men boken föll tyvärr alldeles platt för mig, jag kände ingenting när jag hade läst ut mer än att: "Okej, nu var den utläst. Har jag någon bättre bok att börja läsa nu?" För det kändes som ett slöseri med tid. Så nej, När jag vaknar finns du inte var ingen bok för mig helt enkelt, även om det verkade vara det i början.

London är en helt okej huvudkaraktär och ja, hon heter som huvudstaden i Storbritannien. Hon kändes inte speciell bortsett från att hon förlorade sitt minne vid samma tidpunkt om & om igen. Hennes bästis var på sätt och vis intressante och roligare att läsa om, även om hon var en bitch mot London ett tag.
Luke är nog den intressante karaktären om jag nu måste utse någon. Han kändes så snäll & omtänksam att man inte kunde låta bli att tycka om honom.

När jag vaknar finns du inte lät som en riktigt intressant och spännande bok för mig, men den föll långt under mina förväntningar. Karaktärerna kändes inte speciella eller något, och det ända man ville läsa om var varför London egentligen började förlora sitt minne. Så nej, ingen bok jag rekommenderar även om den verkade vara bra i början.

Bästa karaktär/er:
Ingen.


1 kommentar:

  1. Hm. låter inte så bra, synd jag som hade tänkt läsa den!

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!