måndag 28 juli 2014

Filmrecension: The Fault in Our Stars

För några veckor sedan så var jag på bio med två av mina kompisar och såg The Fault in Our Stars - eller Förr eller senare exploderar jag som den heter på svenska - som är skriven av John Green. Jag älskade verkligen TFiOS och trodde att filmen kaaaanske skulle leva upp till boken någorlunda bra, men jag hade redan förberett mig på att besviken. Men jag blev fullständigt knockad av hur bra filmen faktiskt var.

Jag älskade karaktärerna och tyckte att Ansel och Shailene gjorde ett utmärkt jobb som Augustus & Hazel. De levde verkligen upp till rollerna och det kändes nästan som att det var deras egna liv det handlade om, även om slutet i så fall skulle ha varit typ tremiljoner mer sorgligare om det faktiskt var så. Men man kan inte undgå att slutet var jäkligt sorgligt och jag tänker inte ljuga om det. Visst, jag har läst boken och visste vad som skulle hända, men att se det förverkligas på bioduken gör att ingen kan låta bli att fälla åtminstone en tår - eller gråta utan stopp som jag.

De som står bakom filmen har gjort ett utmärkt jobb med att få till så många fina underbara detaljer från boken som gör att vi bokälskare kan känna igen oss och önska att alla böcker som blir filmer skulle vara så här. Jag älskade att citat som har uppmärksammats i boken fick vara med även i filmen och det var härligt att bara kunna blunda och höra de orden sägas på engelska som man själv hade tänkt på när man läste boken.

Åh, jag kan verkligen inte förklara för er hur det faktiskt var att kolla på en utav sina älsklingsböcker som blir en älsklingsfilm - för det är magiskt. Ni som inte har läst boken eller sett filmen: - fy skäms på er, hahah nä skoja bara. Lite. - jag tycker att ni så fort filmen kommer ut ska kolla upp den eller gå till biblioteket/bokaffären för att få kunna få tag på den underbara mästerverk till bok som bara måste läsas.

Jag kan varmt rekommendera den här filmen. Tänker inte förstöra för ni som inte har läst eller sett filmen genom att gå in på detalj vad jag gillade. Det får bli en annan gång...