onsdag 18 juni 2014

Sätt mig i brand!

Titel: Sätt mig i brand!
Författare: Tahereh Mafi
Förlag: B Wahlströms (Stort tack för boken!)
Sidor: 363
Serie: Rör mig inte!-triologin #3
Språk: Svenska
Originaltitel: Ignite Me

OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar i serien, läs på egen risk!

Handling från baksidan:

Jag tänker inte be om ursäkt. Jag tänker inte ångra någonting. Jag vill att han ska frukta mig och be om nåd och jag ska säga nej, ingen nåd för dig. Aldrig för dig. 

Innerst inne har jag alltid vetat vem som borde leda den här motståndsrörelsen. En person som inte har någonting kvar att förlora och har allt att vinna. En person som inte längre är rädd för någon. Inte Castle. Inte Kenji. Inte Adam. Inte ens Warner. Det borde vara jag.

Jag vill inte avslöja för mycket för er, så om ni vill veta mer om handlingen så gå in på Adlibris & kika där, men jag vet inte om det är spoilerfritt.

Omdöme:
Åh, den här triologin är såååå himla bra! Jag skulle nog kunna läsa om den flera gånger och aldrig riktigt tröttna på den. Man hittar alltid nya små detaljer som man inte upptäckte under första gången man läste den. Rör mig inte! fastnade jag för steg för steg, Rädda mig inte! läste jag ut på bara några timmar och Sätt mig i brand! höll mig fast från första till sista sidan utan att någon gång släppa taget om mig. Jag är väldigt ledsen över att det här var den sista boken om Juliette, Warner, Adam, Kenji, James & Co. Jag vill bara ha mer!!

Jag tycker att Juliette har utvecklats enormt mycket, om man skulle jämföra henne från första boken till den här boken skulle man knappt veta att det en gång var samma tjej. Hon är inte en liten späd tjej som behöver hjälp och stöd hela tiden, utan en tuffing som kan ta vara på sig själv och andra. Jag tyckte i början att hon var lite för gnällig och hon hade problem med sina känslor o såna saker. Visst, hon har fortfarande lite problem med sina känslor ibland men hon har tagit ett enormt steg i utvecklingen som jag är imponerad över och jag gillar det verkligen. ¨
Okej, nu till Warner. Warner. Jag var i början skeptisk och misstänksam mot honom och gillade honom inte alls, men ända sedan mellanovellen Falla sönder som är ur hans synvinkel så gillar jag honom verkligen. Nej, inte ens gillar utan älskar. Han har också vuxit i mina ögon sedan start och jag skulle verkligen vilja ha mer böcker om honom & Juliette.
Adam däremot gillar jag inte så värst mycket längre, trots att han var min favorit i första boken. Jag tycker att han verkar vara lite platt jämfört med Warner som har så mycket mer, enligt mig i alla fall.

Så jag har ändrat mitt omdöme om både Warner och Adam, och även Juliette under seriens gång. Någon som jag inte har ändrat mig om är Kenji. Alltså, jag måste nog tycka att Han och Warner är mina favoritkaraktärer i hela serien och platsar på mina favoriter av manliga karaktär på listan också.
Ohhh, Kenji, Kenji! Ärligt talat, du måste nog vara min egen lilla hjälte i den här serien. Gudars, vad jag älskar honom och hans kommentarer! Jag vet inte hur många gånger som jag suttit och skrattat åt något som han sagt, och jag undrade några gånger vad som faktiskt hade hänt ifall Juliette av någon anledning skulle ha valt han i stället för Warner eller Adam. Men jag gillar verkligen Kenji & Juliettes bästa vänner-relation och hoppas på att det ska komma någon ny bok i framtiden av Mafi som en fortsättning. Hoppas kan man ju alltid.

Tahereh Mafis språk är något i sig och man inte placera det i någon kategori som alla andra är i, utan hon har skapat en alldeles egen kategori för sig själv och sitt fantastiska, underbara språk som jag aldrig kan få nog av. Jag tycker att själva idén med genomstrukna ord för att ge olika betydelser är väldigt häftig och vill verkligen ha fler såna böcker!
Jag tror att Tahereh Mafi kommer att gå långt i framtiden med sitt särskilda språk och stil.

Ni som gillade de tidigare böckerna i serien; läs den här boken och njut av vartenda ord så länge ni kan, för vips så är boken slut och ni sitter där molokna och längtar efter en ny bok av författarinnan.  En bok som jag rekommenderar varmt till er som gillar att läsa!

Bästa karaktär/er:
Kenji - my hero och Warner!

Andra delar i serien:
1. Rör mig inte!
1.5 Falla sönder
2. Rädda mig inte!
2.5. Bryta sönder
3. Sätt mig i brand!


1 kommentar:

  1. Bra recension! Jag läste precis ut Sätt mig i brand och jag håller med om allt du säger. Alla karaktärerna har ändrats så mycket, vissa till det bättre och några till det sämre, så jag vet dock inte riktigt vad jag ska tycka om det hehe. Men jag älskade denna trilogin så mycket jag med, fast det är så synd att den är slut nu... :/

    *SPOILER om någon läser denna kommentaren utan att ha läst boken*
    Men jag tyckte att boken slutade väldigt abrupt. Jag menar, man fick inte reda på några konsekvenser av det som hände i slutet? De kämpar för att uppnå någonting genom hela trilogin men sedan när de väl åstadkommer det så tar den slut bara sådär, eller vad tyckte du? :/ Vet verkligen inte hur jag ska tolka alla mina känslor om sista boken haha ;)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!