lördag 28 juni 2014

Färgen på drömmar

Titel: Färgen på drömmar
Författare: Ruta Sepetys
Förlag: B Wahlströms (Tack för e-boken!)
Sidor: 349
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Out of the Easy

Handling från förlaget:
Sjuttonåriga Josie Moraine har en plan, en dröm, ett hemligt begär. Men det är av ett annat slag än det kunderna på bordellen har bordellen där hennes mor arbetar. Josie längtar bort. Bort från sin identitet som dotter till en prostituerad, bort från blickarna hon börjar få. New Orleans är hett, farligt och spännande men inte för en ung kvinna som Josie. Hon har en tillflykt i bokhandeln där hon arbetar, men det räcker inte, hon vill lämna staden och börja studera på ett universitet långt därifrån.

Omdöme:
Färgen på drömmar blev jag faktiskt både positivt och negativt överraskad av, och jag vet fortfarande inte vad mitt slutgiltiga omdöme är om boken, trots att det var ett tag sedan jag läste boken.
Jag tycker först och främst att Ruta Sepetys språk är väldigt bra; lättläst & förståeligt, vilket gör att man kan fokusera på annat än att klura ut vad författaren menar.

Dessvärre tycker jag inte om att boken har en slags kärlekstriangel bestående av Josie, Jessie & Patrick. Varför vill alltid författare ha med en kärlekstriangel i sina böcker? De flesta läsarna tycker bara att det försämrar boken, inte höjer den. Och den här gången håller jag med om att det blir sämre. Josie är en helt okej karaktär, som man följer bara för att man inte kan följa någon annan.

Genom hela boken så tyckte jag att den låg emellan okej, bra och bättre. För boken hade någon undandold dragkraft som gjorde att jag måste få reda på hur boken kommer att sluta. Så jag fortsatte att läsa och jag tyckte mer och mer om den för varje kapitel som gick, även om boken fortfarande inte är en utav mina favoriter. Den var liksom spännande på ett sätt, man visste inte riktigt vad som väntade bakom nästa hörn. Det brukar oftast kännas så för mig när det är förr i tiden, då man inte själv fick uppleva farorna och inte visste vad som kunde hända. Jag tycker att Sepetys lyckades väldigt bra med skildringarna också. Som att bo i de franska kvarteren och hur det är att vara barn till en bordellflicka och bo på en bordell. Saker som man undrar kom upp till ytan, som vad händer med bordellflickors barn? Adopteras alla bort eller vad händer med dem?

Jag älskar även titeln, Färgen på drömmar, förmodligen för att jag har en förkärlek för citat & texter.
Färgen på drömmar är en helt okej-bra bok som både överraskar en positivt & negativt. Jag trodde att den skulle vara bättre, eftersom författarens bok Strimmor av hopp fick så mycket beröm och hyllningar, jag har inte läst den boken men jag tycker inte riktigt att boken förtjänar de högsta betygen. I alla fall inte av mig denna gång. Ni som kanske har läst Strimmor av hopp kan gärna läsa den här och skriva vad ni tyckte om boken, och ifall jag borde läsa Strimmor av hopp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!