söndag 29 december 2013

Cross my Heart & Hope to Spy

Titel: Cross my Heart & Hope to Spy
Författare: Ally Carter
Förlag: Orchard Books
Sidor: 263
Serie: Gallagher Academy #2
Originaltitel: Cross my Heart & Hope to Spy

OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar i serien!

Handling från baksidan:
There I was: the Gallagher Girl who had risked the most sacred sisterhood in the history of espionage. For a boy. But I was through with lying. And sneaking around. I was going to be...myself.

Despite Cammie's best intentions to be a normal student, danger seems to follow her...and this time the stakes for Cammie's heart - and her beloved school - are even higher.

Omdöme:
Jag älskar verkligen den här serien! Miljön är så bra och karaktärerna fattar man väldigt lätt tycke för, och bäst av allt - det är om spioner!

När jag var liten lekte jag alltid att jag var en spion och smög omkring i skuggorna. Jag hade jättekul & höll på att skrämma ihjäl hela min familj när jag bara dök upp från ingenstans. Och efter att ha läst I'd Tell You I Love You, But then I'd Have to Kill you och Cross my Heart & Hope to Spy så vill jag bara ännu mer bli en spion eller nån sorts hemlig agent, hehe jag har nog tittat lite för mycket på NCIS...
Spion-böcker finns det kanske ganska mycket av ute i bokhandlarna o så, men jag tror inte att någon serie kan nå upp till Gallagher Academy. Det är i princip omöjligt! Det är faktiskt så att man nog kan jämföra den här serien med Harry Potter, och det säger väl hur bra jag tycker att den här är? För ni ska veta att jag älskar Harry Potter böckerna & filmerna, skulle kunna läsa dem hela dagen!

Cammie är en sån huvudperson som man helt enkelt måste gilla, även om hon inte är speciell, som sin bästis Liz som är superdupermega smart och Bex som är tja...exotiskt vacker? Och Macey som kan allt som en "normal" tonåring ska/kan göra. Cammie är helt enkelt "the Chameleon" som hon kallas, hon smälter liksom in i skuggorna, och tack vare min barndomsfantasi att jag också skulle bli en spion så gillar jag henne verkligen. Hon skulle kanske ha varit typ en förebild för mig när jag var liten! x)
Cammie är inte så speciell eftersom hon går på en skola för spioner och de lär sig liksom 14 olika språk & massa andra saker som både är konstiga och lite mindre konstiga.
I första boken så gillade jag inte Macey så mycket, hon var ju den rika tjejen som trodde att hon kunde få allting och jag trodde ju såklart att hon trodde det, fast att hon var en helt annan person. Jag gillade henne faktiskt när andra boken var slut och jag tycker att hon ändå verkar snäll, för hon ger ju råd om killar o så till Cammie (som för övrigt verkar dra till sig killar om man kollar på de 2 första böckerna) och hon hjälper ju till på deras egna hemliga uppdrag. Liz & Bex gillar jag väldigt mycket också. Jag älskar Liz för hennes "Oopsy daisy" varje gång hon puttar till något. Får mig alltid att skratta!
Och vad tyckte jag om Zach, då? Jo, för det första: jag älskar det namnet! Och för det andra: jag älskar honom (lite smått galen här) och alla scener där han var med, var de bästa! Gud, så mycket jag skrattade vissa gånger!

Man skulle nog inte kunna sätta den här boken i "Jätte spännande" men man kan ändå sätta den i kategorin med böcker som ändå är lite spännande. Eftersom spionernas uppdrag oftast är undercover så vet man aldrig om dem ljuger eller inte. Så till slut så slutade jag att försöka räkna ut om de gjorde det eller inte och bara satt och njöt. Då blev det mer vändningar i boken och vissa kom väldigt överraskande, man hade inte ens tänkt tanken!

Jag tror att jag nog får sluta skriva nu om den här boken. Annars får jag väl hålla på hela dagen, det finns så mycket bra att skriva om den här boken att det nästan aldrig tar slut! Om ni inte har läst första boken än (orkar inte skriva den väldigt långa titeln igen) så tycker jag att ni ska göra det NU! Boken är speciell med en spionskola för tjejer och den är riktigt, riktigt bra! Så läs!

Andra delar i serien:
1. I'd Tell You I Love You, But then I'd Have to Kill You
2. Cross my Heart & Hope to Spy
3. Don't Judge a Girl by Her Cover
4. Only the Good Spy Young
5. Out of Sight, Out of Time
6. United We Spy



1 kommentar:

  1. Yay, någon mer som älskar Gallagher Academy!! Hoppas du kommer tycka om resten av serien också! :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!