söndag 8 december 2013

Berövad

Titel: Berövad
Författare: Liz Coley
Förlag: B Wahlströms (Tack för boken!)
Sidor: 299
Serie: -
Originaltitel: Pretty Girl-13

Handling från baksidan:

"Du gömde dig. Vi höll dig gömd tills du var trygg igen . Det dröjde väldigt, väldigt länge."

När trettonåriga Angie Chapman betraktar sin spegelbild, känner hon inte igen sig. En mager och blek främling stirrar tillbaka - med en sextonårings skräckslagna blick. Angie har inget minne av vad som har hänt, men tre år har gått. Tre år då hon varit spårlöst försvunnen, förmodad avliden. Ärren som slingrar sig runt hennes handleder och vrister är de enda ledtrådarna. Nu måste Angie försöka lösa gåtan om sig själv. Och det finns några som kan berätta varje fasansfull detalj om de inte varit inlåsta - i hennes egen hjärna. Kommer Angie verkligen att klara av sanningen?

Omdöme:
Den här boken överraskade mig totalt. Det var inte som jag hade tänkt mig att den skulle vara - den var ännu bättre. Berövad är en bok som chockade mig med en hemsk och sorglig berättelse om konsekvenserna av ett brutalt övergrepp. Jag vet bara en sak om boken - det var inget jag förväntade mig.

Redan från början av boken var jag fast. Att hon inte mindes ett dugg av de 3 åren som hade gått, och mina frågor var nog som många andra: "Var hade hon varit? Vad hade hänt henne? Hur kom hon tillbaka?" Jag var nyfiken på berättelse och hade ingen aning om hur den blev så brutal och hemsk. Jag varnar er - om ni är känsliga är den här boken verkligen inget för er. När jag väl hade läst färdigt boken skadade jag av misstro mot vad som hände Angie. Som tur var skrev författaren i slutet av boken att berättelsen är påhittad. Men hon skrev också att såna här saker förekommer. Tycker det är så himla hemskt, hur kan någon människa göra så?

Som sagt, det här är ingen sagobok för de yngre. Hela boken intresserar mig för ända sedan jag varit liten har jag haft ett konstigt intresse för alla de "hemska" sakerna i våran värld; såsom det här, mord, rån och såna saker. Fråga mig inte varför jag tycker det intressant, men i alla fall så läste jag i princip allting om såna saker i tidningar och på TV:n.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om Berövad. Den är riktigt bra - och man bara lamslås av den fruktansvärda berättelsen och man kan inte sluta tänka på vad som hände med Angie.
Hennes alter egon tycker jag är riktigt häftiga, även om jag själv inte skulle vilja ha dem i mitt huvud. Tänk om någon annan styrde dig utan att du hade någon kontroll, usch jag får rysningar av det.

I början var du-formen svår att förstå, men under bokens gång så förstår man varför författaren skriver så och då fungerar formen alldeles perfekt. Med hjälp av författarens språk så blir boken otroligt bra och - dessvärre - så målas allting upp för en. Man förstår och känner själv Angies (och personligheternas) känslor och känner ilska och sorg med dem.

Ni som har läst den här boken förstår nog vad jag menar med att man inte kan sluta tänka på boken när man inte sitter och läser den, och att det är en historia som är verklig - men vi människor försöker ju bara att tvinga in det i glömskan, precis som att "det som inte hörs, syns eller finns - finns inte". Som att det skulle hjälpa. Jag fattar inte varför det är flera vuxna människor på våran jord som bara blundar för vad som händer. På nåt sätt måste det ju gå att stoppa. Och när jag blir äldre - då ska jag försöka komma på hur.

Berövad är en bok som berör en djupt inne hjärtat och börjar få en att öppna ögonen. Den är en hemsk, sorglig och brutal berättelse om en flicka som blir utsatt för övergrepp. Det är ingen godnattsaga, men det är en historia som utspelas i verkligenheten också. Så det är dags att vi ska öppna ögonen och se vad som verkligen händer och sätta stopp för det. Vi kan börja med att läsa den här fantastiska boken. Punkt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!