tisdag 26 november 2013

Scarlet

Titel: Scarlet
Författare: Marissa Meyer
Förlag: Mix förlag
Sidor: 457
Serie: Månkrönikan #2
Originaltitel: Scarlet

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!
(Recensionen är spoilerfri)

Handling:
Scarlets mormor, den berömda rymdpiloten, har försvunnit spårlöst. Samtidigt så dyker Wolf upp, en mystisk och vildsint slagskämpe. Men han är den enda som erbjuder Scarlet hjälp. Ska hon kunna lita på honom eller är det någonting han döljer?

På andra sidan jorden i Nya Beijing sitter Cinder fortfarande fängslad. Inte ens Kai kan rädda henne! Nu måste hon rymma - för månens drottning är ute efter hämnd...


Omdöme:
Jag älskade Cinder och trodde inte att Scarlet skulle kunna överträffa den. Men oj, så fel jag fick! Scarlet är ännu bättre, ännu tjockare, ännu mer spännande, helt enkelt ännu bättre! Andra boken i serien om Månkrönikan så är det en retelling på sagan Rödluvan, som ni kanske har listat ut och första boken var en retelling på Askungen.

Ända sedan stunden då jag började läsa i Scarlet så återgick mina tankar om o om igen till boken, när jag var på skolan, träningar eller bara gjorde något annat. Jag ville bara veta vad som skulle hända härnäst och vad som kommer att hända med Cinder, Kai, Scarlet & Wolf. Jag har saknat Cinder, även om jag inte kommer ihåg så mycket från första boken (måste snart läsa om den) så gillade jag att man fick läsa från hennes PoV också. Wolf var misstänksam som mot mest hela tiden. Jag tyckte att han var lite för underlig för att vara en vanlig medborgare - fast han var ju en slagskämpe, kanske därför.
En bikaraktär som jag fattade tycke för under bokens gång var Thorne. Han var så rolig & charmig (trodde han) att han fick en att skratta högt flera gånger. Men han var även en riktigt lojal vän, han stannade hos Cinder och hjälpte henne. Man fick även läsa från Kais synvinkel, vilket också var bra, man fick en uppfattning om vad som hände runt om i Samväldet.
Iko är såklart också en favorit, vem kan inte gilla en robot som kan prata? ;D
Haha, jag borde kanske skriva om den verkligen huvudpersonen också? Scarlet är verkligen inte som Rödluvan i sagorna, här är hon en tuff tjej som kickar ass och är inte söt & snäll & rar. Eller, det är hon men det syns inte så mycket om att hon är rar i alla fall. En karaktär man snabbt fattar tycke för!

Spänningen är det absolut inget fel på, man slukas totalt av boken och kan inte släppa den. Jag blev faktiskt förvånad över händelseutveckligen. Trodde verkligen inte det! Jag älskar hela idéen med att skriva klassiska sagor till moderna böcker. Man får återuppleva allting som man som barn fick läsa & uppleva, men nu så kommer sagan i en annan form. En lite, nåja ganska mycket om man jämför noga, brutalare form med strid, kärlek och underbar fantasy <3 p="">
Cyborgar, finns det i någon mer bok? Jag har inte kommit på någon, men jag skulle väldigt gärna vilja läsa om det konceptet igen!

Så om du har läst Cinder och gillade den, tycker jag VERKLIGEN att du ska läsa den här boken; den är helt underbar, man får lära känna nya karaktärer, man får återuppleva Marissas fantastiska fantasy-värld och man uppslukas helt och hållet av boken. Så snälla, LÄS BOKEN! Jag kommer med spänd förväntan vänta på tredje boken.

På baksidan står det: "Rödluvan - inte sagan som du minns den, men en saga du aldrig glömmer." Det stämmer in perfekt!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!