söndag 3 november 2013

Drömgångare

Titel: Drömgångare
Författare: Samantha Shannon
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Sidor: 487
Serie: Bone Season #1
Originaltitel: The Bone Season

Handling från Adlibris:

Paige Mahoney vet inte själv gränserna för sin förmåga. Hotad i en kontroll i t-banan råkar hon döda en vakt. Att undkomma kommer i princip att vara omöjligt. Ingen är efterlyst av Scion särskilt länge.
Året är 2059. Det är tvåhundra år sedan Scion inrättades i Storbritannien; som ett säkerhetssystem, men alla vet vad det i själva verket är en ockupationsmakt, ett växande imperium.
Sedan hon var 16 har Paige arbetat åt Jaxon Hall i Londons kriminella undre värld. Hennes jobb är att skaffa information genom att bryta sig in i folks medvetanden. Paige är nämligen klärvoajant och därtill av en ytterst sällsynt sort: hon är drömgångare. Enligt Scion begår hon högförräderi bara genom att finnas till.
Exakt hur åtråvärd hon är för sin fiende kommer hon tids nog att bli varse.

Omdöme:
När jag oväntat fick hem boken i brevlådan såg den lockande ut - men väldigt tjock. Jag väntade med att börja läsa dels för att jag ville se vad andra tyckte om den och så låg den inte högst upp på prioriteringslistan. Boken började ganska segt - men blev riktigt bra.

Till att börja med så är världen Samantha Shannon skapat helt fantastiskt - men hon utnyttjar inte hela världen vilket sänker betyget, annars så var det en klar femma. Hela systemet med klärvoajanter är fascinerande och intresserade mig väldigt mycket. Det är något helt nytt inom fantasy-världen och jag hoppas att jag får läsa mer om den i framtiden antingen i nästa del i den här serien eller kanske av någon annan författare som har halkat in på samma spår.

Karaktärer Paige är det bara att beundra. Hon är stark, självsäker och omtänksam och är väldigt speciell  - drömgångare. Drömgångare är lika intressant som hela klärvoajant-grejen och jag vill bara veta mer om alla hennes förmågor. Även om jag är intresserad av gåvan, så vill jag helst skipa att ha den själv.
Hennes "team" De sju inseglen (jag gillar verkligen namnet) brydde jag mig inte om så mycket i början av boken, då tyckte jag att det gick segt även om det inte var så i själva verket. Men jag hade så mycket i huvudet och läste boken lite av ett tvång i skolan, vilket aldrig är så bra.
Jag skulle verkligen vilja läsa om boken och fokusera på namnen på de, de fascinerar mig och jag skulle gärna vilja veta mer om dem och deras gåvor.

I början av boken blev det lite knepigt och komplicerat när det är en helt ny fantasy-värld med nya regler och alla dessa klärvoajanter och i vilken ordning de kom, de försvann liksom in i de glömskas land. Men sedan i ungefär mitten av boken blev det spännande och riktigt jobbigt för Paige. Hur skulle hon klara sig? Skulle hon komma därifrån? Frågorna blev bara fler och fler.
Jag vet inte vad jag ska tycka om Paige & Väktaren. Man lärde inte känna Väktaren så bra som jag hade velat, men man kan alltid hoppas att det blir bättre i nästa bok. Han verkar så mystisk, man får inte veta något om hur han blev en refait eller hans bakgrund. Hur ska man då kunna lita till fullo på han?

Drömgångare är en riktigt, riktigt bra som har öppnat en helt ny fantasy-värld för oss. En värld som fascinerar en och skrämmer en, som man inte kan släppa taget om. En bok som bara måste läsas!
Jag kommer att sitta spänd och förväntar mig en lika bra bok av Samantha Shannon då nästa del i Bone Season släpps, men att hon då utnyttjar mer av den fantastiska världen hon byggt upp, i stället för att bara vara i ena hörnet.

En fantastisk fantasy bok som kan mäta sig med de bästa. Måste läsas!

Haha, jag har ju inget i mitt betygsystem som är "4,9" så det blir självklart en 5!

2 kommentarer:

  1. Verkar vara en läsvärd bok :D

    SvaraRadera
  2. Den här ligger i min olästa hög så hoppas ta tag i den innan året är slut :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!