onsdag 9 oktober 2013

Wither

Titel: Wither
Författare: Lauren DeStefano
Förlag: Harper
Sidor: 358
Serie: The Chemical Garden #1
Originaltitel: -

Handling:
A botched attempt to create the perfect human race means that men die at 25 and woman die at 20. Young Girls are being abducted and forced into polygamous marriages in a desperate try to keep the humanity ahead of the disease that threatens to eradicate it.

When Rhine is kidnapped, she is sold as a bride to Linden, who is a rich Young man with a dying wife. Even though he is kind to her, Rhine is desperate to escape her gilded Cage -and Linden's cruel father. With the help of Gabriel, a servant she is growing dangerously attracted to, Rhine attempts to break free, in what Little time she has left.

Omdöme:
Okej, jag måste bara hämta andan lite eftersom jag precis har läst ut boken nu när jag sitter och skriver den här recensionen. Jag är helt mållös av den här boken! Den är helt och hållet underbar - men också så förfärlig och sorglig. Denna versionen av vår framtid är ryslig och fruktansvärd, enligt mig. Jag vill verkligen inte dö när jag blir 20 år. Om jag skulle leva i den världen skulle förmodligen vara gravid och bara ha 7 (snart 6 år) kvar att leva! Man kan säga att jag verkligen lever mig in i Cecily, då vi både är tretton år.

Jag gillar Rhine väldigt mycket, hon är snäll och generös. Helt enkelt "the nice one" om man citerar tjänarna i Linden's hem. Från första början gillade jag henne och det växte bara med sidorna. Jag ser framemot att få läsa nästa bok från hennes PoV igen!
Linden vet jag inte riktigt vad jag ska säga eller tycka om. Det framgår ju att han inte vet ett smack om vad som egentligen händer i hans egna hus! Värsta pappan han har alltså...
Men jag tycker att han är snäll och inte alls elak eller något sånt, så jag tycker om honom. Även om jag inte riktigt vet varför.
Gabriel fick man ju inte alls lära känna så bra, så buhu för det :/
Han kändes mer bara som en bikaraktär och inte som en karaktär som ska ha starka band till huvudpersonen.

Rhine's brudsystrar Cecily & Jenna gillade jag inte till en början, men de växte i mina ögon.

Allså den här världen. Jag skulle verkligen inte vilja leva i den! Det verkar fruktansvärt att bli bortgift vid 13 års ålder bara för att några idioter till forskare har typ skapat mänsklighetens undergång. Japp, det är tur att man lever i den här tidsålder, IRL och inte i någon bokmiljö för tillfället.

Jag kommer absolut att plocka upp Fever andra delen i triologin. Och förmodligen även Sever när den har kommit ut!
Wither är en väldigt bra bok som höll uppe mig sent på natten tills jag hade läst ut den. Fast jag hade The First Bride-kapitlet kvar så jag läste det nästa dag.
Omslaget är dessutom supersnyggt! Det blir så himla snyggt och vackert när ljuset speglar i titelns bokstäver. Ett stort + bara för det!

Andra delar i serien:
1. Wither
2. Fever
3. Sever


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!