onsdag 16 oktober 2013

Reading habits-tag

I måndags (eller egentligen idag, för detta är ett tidsinställt inlägg som jag skrev i måndags)
så taggades jag av Mona på The Bookworms  till att göra den här tagen. Jag har ingen aning om jag har gjort den eller inte och orkar inte kolla igenom arkivet. Tagen har ju gått ett tag nu i bokbloggsvärlden så det kan ju hända att jag gjort den för länge sedan. Aja, jag gör den ändå!

1. Har du en speciell plats hemma där du brukar läsa?
Ja, jag läser mest i min fina lila schäslong eller i sängen. Annars så varierar det, ibland på golvet, soffan eller i trappan ;)

2. Bokmärke eller random pappersbitar?
Bokmärken. Visserligen börjar mina bli lite slitna...

3. Kan du sluta läsa när som helst eller måste du sluta efter ett kapitel / ett visst antal sidor?
Jag har aldrig riktigt tänkt på det, men jag vill helst sluta efter ett kapitel då man har fått ett någorlunda bra slut på någon händelse. Ett visst antal sidor? Fattar inte riktigt, men skulle tycka att det skulle vara konstigt om t.ex. slutade efter att ha läst exakt 23 sidor... hehe, så tänker jag ;P

4. Brukar du lyssna på musik eller ha TV:n på medan du läser?

Ibland lyssnar jag på musik, för oftast så försvinner jag i böckernas värld när jag t.ex. är på låt nr 1 på låtlistan och sedan när jag vaknar upp ur "bokkoman" så är jag på nr 15...
Så man kan säga att musiken inte stör mig alls.
Med tv:n däremot funkar det inte. Då sitter jag i stället och kollar på tv:n och inte boken.

5. En bok i taget eller flera samtidigt?Jag läser 9 av 10 gånger en bok i taget, men just den här veckan/månaden så läser jag 3 böcker samtidigt. Jag håller på med Drömgångare i skolan, Rekviem som PDF-fil på datorn och har börjat på Värdshuset. Det blir lite rörigt kan man säga, så jag ska läsa ut Värdshuset och Rekviem så att jag kan fokusera fullt ut på Drömgångare, för det finns så många knasiga fantasy-ord i den...

Ibland kan det också hända (det har ni nog sett) att jag läser en bok på svenska och en annan på engelska för att få lite variation.

6. Läsa hemma eller överallt?Överallt! Allt som behövs för att jag ska kunna läsa är någorlunda tyst omkring mig, bra ljus och såklart: en bra bok!

7. Läsa högt eller tyst i huvudet?
Tyst, de 'klart! Hatar att läsa högt, göra bara det inför prov... ;P

8. Hoppar du fram i boken eller hoppar över stycken?
Absolut inte till sista sidan eller kapitlet i alla fall! Men jag kan hoppa över vissa stycken då det mest bara är huvudpersonens tankar eller miljöbeskrivningar, det blir så trök ibland bara. :3
Men om det då är en favoritbok läser jag om boken ett antal gånger och läser jag varenda mening i boken, typ.

9. Bryta ryggar eller inte?Inte!!! Men när skadan är framme så är det bara att glömma!

10. Skriver du i böcker?Nej, jag har i alla fall inte börjat med det än men det kanske kommer i framtiden.
Det enda som är skrivet i mina böcker är oftast bara författarens autograf eller på första sidan mitt namn om jag tar med boken någonstans.

11. Vilka taggar du vidare?
Jag har ingen aning om vilka som har gjort den eller inte, så alla ni som känner er taggade, gör den!
Kommentera gärna på inlägget så att jag kan läsa era svar :)



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!