tisdag 29 oktober 2013

Månadens förlag #1 - B Wahlströms

Efter några veckor så har jag äntligen hunnit sätta mig ner och skriva det första inlägget om våra bokförlag. Och förlaget som är först ut blev B Wahlströms!
Respektera att jag kan ha skrivit fel på vissa saker så skriv det!

B Wahlströms är egentligen ett utav de fyra förlagen i Forma Books. De 3 andra förlagen är: Damm förlag, Ica bokförlag och Ponto Pocket. Jag har valt att skriva om ett i taget så det kommer även inlägg om de andra 3!

Jaha, vad vill ni egentligen veta om förlagen? Skriv gärna egna frågor som jag kan ta med nästa gång!

Historia

B Wahlströms ger ut barn och ungdomsböcker sedan 1914. Förlaget grundades 1911 av Birger Wahlström. Böckernas bokryggar var färger (grön & röd) så att man såg vad som var pojkböcker resp. tjejböcker. De rödryggade böckerna var för tjejer och de gröna för killar.
1914 kom Skogslöparen ut och därefter 25 äventyrböcker som var avsedda för pojkar. Inte förrän 1919 kom den första flickboken som var skriven av Frances Hodgson Burnett: Lilla prinsessan.

Wahlströms gav ut barnböcker i en serie som hette Teddy.
Men det fanns även vuxenserier, de hade olika teman och de var oftast läkarromaner och deckare.
Jag som är intresserad Science Fiction & fantasy tog reda på att alla såna böcker gavs ut i Saturnus- och Kosmos-serien.

Sedan år 2006 ingick B Wahlströms i Forma Books & Forma Publishing Group AB.

Dagens B Wahlströms

Idag så finns det inga böcker som bara var avsedda för pojkar eller flickor, tror jag i alla fall. Det är valfritt vad man får läsa och man får läsa vilken bok som helst. Idag kan ju flickor läsa äventyrsböcker och killar läser kärleksböcker. Även om det inte sker så ofta ;)

Om jag hade levt på 1900-talet då jag inte hade fått läsa vad jag vill så hade jag velat uppfinna en framtidsmaskin och åka direkt till det här årtiondet. Jag läser mest fanasty & sci-fi böcker inte massa böcker som är klassade som tjejböcker. Varför gör man det egentligen? Om det är en tjejbok eller en killbok är det inte egentligen vårt val att välja vad det är? Aja, ingen idé att klaga, det spelar inte så stor roll för mig, men ibland så undrar jag över sådana saker.

Idag finns förlagets redaktion i Stockholm.

Böcker

B Wahlströms har gett ut många böcker som än idag är populära:
Barbapapa och Paddlington
Klara-böckerna - Pia Hagmar
Afrodite-böckerna - Ritta Jacobsson
Jag vet inte så många, men det finns så många böcker att det nog skulle ta en stund och sitta o skriva in dem här :)

Här är några av de populära böckerna:
Twilight - Stephenie Meyer
Dalslandsdeckarna - Pia Hagmar
Rör mig inte! - Tahereh Mafi
Maggie Stiefvaters böcker: Kretsen, Dödsritten m.m.
Fallen ängel - Becca Fitzpatrick
Den vita katten - Holly Black


Vad tycker ni om det här inlägget? Ska jag fortsätta med "Månadens förlag"? Finns det något jag ska lägga till/ta bort?


1 kommentar:

  1. Det var intressant att läsa om B Wahlströms! Jag tycker du ska fortsätta med dessa inlägg. :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!