söndag 27 oktober 2013

Evermore

Titel: Evermore
Författare: Alyson Noel
Förlag: Buster Nordic (Tack för boken!)
Sidor: 317
Serie: De odödliga #1
Originaltitel: Evermore

Handling:
Efter en tragisk olycka, där hela hennes familj omkom, har 16-åriga Ever blivit något av en outsider på sin nya skolan. För efter olyckan har hon fått synska förmågor - hon kan se folks auror, höra deras tankar och ta del av en persons livshistoria enbart vid en flyktig beröring. Därför undviker hon kontakt och försöker stänga ute omvärlden.
Men när klassen får en ny elev förändras allt. Damen Auguste är snygg, exotisk, rik och den enda som kan få tyst på rösterna i hennes huvud. Dessutom är det som att han kan se rakt igenom henne. Ever dras in i hans hemlighetsfulla och mystiska värld. Men vem eller vad är Damen egentligen? Det enda hon vet är att hon blir djupt förälskad i honom...

Omdöme:
Sedan första gången jag Evermore i en bokaffär så har jag velat läsa den. Men det har aldrig blivit av och helt plötsligt kom andra-tredje-fjärde delen i serien ut. Och snart kommer även den femte delen ut! Så vad tyckte jag om boken som jag velat läsa så länge?

Jo, den var både bra och dålig. Vissa delar i boken var riktigt bra medan andra var mindre bra.
För det första fastnade jag inte för huvudkaraktärer Ever,  på så sätt blev det inte lika roligt att läsa. Att hon hela tiden försökte gömma sig från vem hon var och när någon (Ava & Damen) försökte berätta eller åtminstone förklara något blev hon bara arg och sprang därifrån, typ.
Damen är det typiska kärleksintresset och allvarligt talat; jag börjar bli trött på all instalove. Jag läste Krigarens själ i helgen (en historisk roman) och där var det inte instalove utan där växte det fram.
Även om Damen är det typiska intresset så är han snäll och generös. Han är en kille som visar sina känslor, det känns så i alla fall genom författarens språk.

Författarinnan Alyson Noel skriver riktigt bra och har skapat en ny värld som man bara vill ta steget in i. Det finns mycket mer att utforska i de odödligas värld och bara för att jag vill veta mer om dem och måste bara veta hur det går för Ever & Damen så kommer jag att läsa nästa del snart, väldigt snart.

Boken är bra med både nackdelar och fördelar. Om du tycker att det här är en bok som passar dig, tycker jag att du ska köra på det! Den är bra även om det kanske inte framgår i min recension då.

Andra delar i serien:
1. Evermore
2. Blå måne
3. Skugglandet
4. Svart eld
5. Nattstjärnan

2 kommentarer:

  1. Ja, instalove börjar ju helt klart bli lite tråkigt, håller med! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag läste också Evermore och tyckte att den var ganska bra, men tyvärr gick serien utför därifrån... :(

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!