fredag 20 september 2013

Bokbloggsjerka 20-23 september 2013 & I min brevlåda #39

Jag startar upp den här helgen med som vanlig bokbloggsjerkan. Kolla in på alkb.se om du också skulle vilja vara med :)

Veckans fråga:
Läser du helst standalones eller bokserier?

Det är ganska varierande. Om det är en riktigt bra bok, så vill jag helst ha en serie så att man kan fortsätta gotta sig i en underbar värld med bra språk, härliga karaktärer m.m.
Men ibland är det också skönt med standalones böcker. Då behöver man inte behöva köpa eller längta ihjäl sig efter nästa bok i serien.
Nya kontakterÄven om det är själva längtan efter nästa bok i serien och man bara väntar på att få reda på vad som händer är väldigt roligt också.

Som ni kanske märker kan jag inte bestämma mig. Det kan jag typ aldrig, bara så ni vet ;)
Men som sagt jag gillar båda och ibland är det lite mer avslappnande då det bara är en bok, men det är också kul att kunna kolla i bokhyllan/bland recensionerna och se att man har läst serier av någon författare.

T.ex. som någon standalones bok så är en utav mina favoriter:
Nya kontakter av Sophie Kinsella.
Jag vet inte riktigt om Sarah Dessens böcker är en serie. De går ju in i varandras berättelse lite med samma platser och vissa bikaraktärer. Jaja, det får väl gillas som standalones allihop.
Och Himlen börjar här av Jandy Nelson är helt fantastisk/underbar.

Och som serier finns det tusen och åter tusen serier som verkligen är värda att nämna. Men efter som det förmodligen tar en evighet, så får ni om ni vill kolla på etikettet Dolas favoriter.
Där är de flesta av mina favoriter.

Vad tycker ni mest om att läsa?
Elden

I veckan nu har jag även fått hem 3 paket - 2 bokpaket och 1 paket med en bokpåse.
I bokpaketen fick från Massolit Förlag boken: Lögnen på femte våningen av Do Van Ranst. Författaren var nog nederländsk tror jag det var. Det var förlaget som skickade mail och frågade om jag ville ha den i våras faktiskt. Men den kom inte förrän nu. Jag vet inte riktigt än vad jag tro om boken, så ni får vänta på min recension.

Från Harlequin (älskade Harlequin!) fick jag Elden av Maria V. Snyder som är den tredje och sista delen om Yelena Zantana. Riktigt spännande! Jag hoppas på att den är lika bra som första och andra boken.

Sedan har jag även fått en bokpåse från Rabén & Sjögren. Eller rättare sagt Mellan raderna. Jag fick hem deras bokpåse som man - inte direkt oväntat - kan ha böcker i. Den luktar inte så gott just nu, men en gång i tvättmaskinen och sen luktar den nog gott!

Har ni läst någon av böckerna? Vad tyckte ni om den/de?
Har ni fått bokpåsen?

10 kommentarer:

  1. Det finns bra böcker av båda sorter och tack och lov så behöver vi inte välja :)

    SvaraRadera
  2. Tur man får välja men håller med om att vissa karaktärer vill man bara läsa mer av :)

    SvaraRadera
  3. Jag gillar både och. Ibland är det bra med stand alones och ibland är de jättebra med serier för vissa böcker och karaktärer vill man ha er av :)

    Sv: Böckerna i Gallagher-trilogin heter Solens diamanter, Pärlor från månen och Havets safirer.

    SvaraRadera
  4. Har bara läst en Kinsella och det var en standalone. Visste inte att karaktärer återkommer hos Dessen, jag trodde de var helt fristående (har bara läst en).

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är lite trist att bli besviken på fortsättningen i en serie.

    SvaraRadera
  6. Sv: Har du läst Gillians Flynns förra bok? Jag skulle då lägga Gone girl längst ner i någon bokhög, den kanske är som vin blir bättre med åren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. sv: Hennes förra bok heter Mörka platser och var betydligt bättre, fick i betyg av mig 3-4 (bättre än 3 men sämre än 4)

      Radera
  7. Jag är för båda :) det är skönt att kunna variera sig :)

    SvaraRadera
  8. Det är tur att man inte måste välja! :) Jag tycker det är skönt att variera, ibland är det skönt med en standalone som faktiskt har ett slut på en gång.

    SvaraRadera
  9. Jag gillar serier, gärna långa, företrädesvis deckare, men kan tänka mig att blanda upp med standalones...

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!