lördag 6 juli 2013

Magin

Titel: Magin
Författare: Maria V. Snyder
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 363
Serie: Yelena Zaltana #2
Originaltitel: Magic Study

Handling:
OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar i serien!

Man skulle kunna tycka att jag, efter att ha kidnappats som barn, fängslats som tonåring och sedan släppts fri för att arbeta som provsmakare, har uthärdat tillräckligt. Men nej. Upptäckten att jag besitter magisk kraft förmågor som är förbjudna i Ixia har resulterat i en avrättningsorder. Min enda chans är att fly till Sitia, platsen där jag en gång föddes.

Men Sitia känns främmande och jag behandlas som en fiende, till och med av min egen bror. Dessutom kan jag inte kontrollera mina krafter. Jag vill lära mig att behärska min magi men tiden är knapp. En ondsint magiker har trätt fram och jag är utsedd till hans nästa offer.

Kommer mina magiska krafter att rädda mig ... eller bli min död?

Omdöme:
Det var faktiskt av en slump som jag fick första boken i den här serien Giftet av förlaget. Och det tackar jag dem för! Boken är så annorlunda på något sätt med magikerna, giften, händelserna osv!
Det känns som att ingen har skrivit om samma koncept förut, även om det har som typ: Harry Potter, Trollkarlens lärling m.m. Men den här serien är inte som de andra: de är lite mer skräck, råbarkad mod och härlig spänning. Förmodligen är det för att den här boken/böckerna är riktad till en äldre åldersgrupp, men ändå.

Yelena känns som en nära bekant ena stunden men sedan är hon en främling igen. När hon hela tiden lär sig nya saker, och det oroväckande fort, så känner man inte igen henne. Det känns lite konstigt att hon lär sig allt om hennes magi så fort och får nya krafter och så. Det blir lite skumt när man tänker på det nu i efterhand, enligt mig.

En utav de bästa sakerna i Maria V. Snyders serie är relationen mellan Yelena & Valek.  Det var inte kärlek vid första ögon kastet som det brukar vara utan de hatade och gillade inte varandra i början direkt. Men de byggde upp sin relation utan att det blev så förhastat och det blir på så sätt en väldigt trovärdig relation och bara lite hux flux så är dem tillsammans. Sånt vill jag se mer av i alla böcker. Visst lite kul kan det ju bli med kärlek vid första ögonkastet med det blir så långtråkigt till slut.

En bok som jag rekommenderar varmt! Ser framemot att få läsa tredje (och sista??) delen i höst!

Andra delar i serien:
1. Giftet
2. Magin
3. Elden

1 kommentar:

  1. Verkar som en grymt bra serie. Skriver upp den på min lista.

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!