fredag 26 juli 2013

Bokbloggsjerka 26-29 juli 2013

Nu är det dags för veckans jerka igen! Tänk vad tiden går fort! Snart är vi inne på den åttonde månaden av det här året. Lite otroligt, eller hur!?

Bokbloggsjerkan startades av Annika på www.alkb.se

Veckans fråga:
Ge exempel på författare som verkligen vet hur man skapar intressanta karaktärer.

Det finns otroligt många olika författare som har lyckats skapa en eller flera fantastiska och intressanta karaktärer så jag skriver bara dem som poppade upp i huvudet först.
Och det var: Sarah Dessen - Eli i Mycket mer än så och Dexter i Blunda och hoppa. De är väldigt intressanta och så gulliga! ^^
Richelle Meads huvudkaraktär i Vampire Academy: Rose Hathaway. Hon är en utav mina förebilder i litteraturens värld.
Jag måste ju såklart ta med Maggie Stiefvater också. Hon skriver helt underbara böcker och skapar fantastiska karaktärer som Sam i Mercy Falls vargar och Puck o Sean i Dödsritten. De är nog mina favoriter av henne.
Simona Ahrnstedt har intressanta karaktärer också i sina böcker som: 
Beatrice, Seth, Illiana, Marcus, Gabriel och Malla, Ossian, i stort sett alla huvudpersoner.
Jag har två stycken författare som har båda har lyckats skapa så många fantastiska-underbara-intressanta-roliga-bästa karaktärer att det nog blir jobbigt att skriva om alla.
Det är Diana Gabaldon med sin serie Outlander och Gena Showalter med sin bok Alice i Zombielandet. Dianas karaktärer är alla intressanta och de som de handlar mest om: Claire, Jamie, Brianna, Roger, unge Ian osv. har alla en speciellt plats hos mig.
Och karaktärerna i Genas bok är några jag aldrig glömmer. Visst, huvudpersonen Ali kanske inte utmärker så himla mycket, men är ändå en intressant person att följa och Cole. *suck*. Min absoluta-absoluta favorit av manliga karaktärer! Jag gillar även Kat, Frost och de andra i gänget.

Haha, det blev ändå ett ganska långt svar ändå och det här är bara några författare som jag tänkte på.

Håller ni med mig? Eller har ni kanske några till att lägga till eller ta bort från listan? Kommentera! Jag vill gärna se era svar!

7 kommentarer:

  1. Det var många för mig okända karaktärer. Men Simona Ahstedts skapelser känner jag. Vet inte om jag tycker att hon är superduktig på just karaktärer, men sammantaget är hennes böcker läsvärda.

    SvaraRadera
  2. Himla massa exempel och jag har inte läst en enda :( Finns visst en del läsvärt kvar att upptäcka.

    SvaraRadera
  3. Jag har nog faktiskt inte läst en enda av alla de här författarna :)

    SvaraRadera
  4. Känner till författarna men har nog inte läst en enda, ännu, kul med alla tips!:)

    SvaraRadera
  5. Min favorit är och kommer nog alltid vara J.K Rowling tack vare Harry Potter serien :)

    SvaraRadera
  6. Känner bara till Ahrnstedt, och hennes sätt att beskriva karaktärer gillar jag inte alls. Tjusningen med litteratur, det finns något för alla!

    SvaraRadera
  7. Jag svarade också Diana Gabaldon. Jag är helt förälskad i Jamie, Claire, Roger och Brianna. Hennes karaktärer är väldigt intressanta och det är roligt att följa deras utveckling.
    Jag har bara läst en bok av Stiefvater men fastnade varken för karaktärerna eller handlingen.

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!