tisdag 9 juli 2013

Alice i Zombielandet

Titel: Alice i Zombielandet
Författare: Gena Showalter
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 427
Serie: White Rabbit Chronicels #1(osäker på stavning)
Originaltitel: Alice in Zombieland

Handling:
Hon kommer inte att ge sig förrän varenda zombie ligger i sin grav. För alltid.

Om någon hade berättat för Alice Bell att hennes liv skulle vändas upp och ner från ett ögonblick till ett annat, skulle hon ha brustit ut i skratt. Från lyckligt till tragiskt, från oskuldsfullt till förstört. Nej, aldrig. Men det var det som hände. Ett hjärtslag. En blinkning, ett andetag, en sekund - och allt hon kände till och älskade var borta.

Hennes pappa hade haft rätt. Monstren fanns på riktigt.

För att hämnas sin familj måste Alice lära sig att slåss mot de odöda. Och för att överleva måste hon sätta sin tillit till den farligaste av alla farliga killar, Cole Holland. Men Cole har sina egna hemligheter, och om Alice inte är försiktig kan de visa sig vara farligare än zombierna.

Omdöme:
En fullkomligt fantastisk bok, säger jag bara. Åh, vad jag längtar och suktar efter nästa del!
Jag trodde att boken skulle ha något gemensamt med Alice i Underlandet men det enda som liknade den boken var att huvudpersonen också hette Alice.
Men där var det slut på likheter.
För den här boken handlar om zombies, och är inte en bok för barn direkt. Men definitivt en bok för mig.

Karaktärerna är några som jag sent kommer att glömma: speciellt Kat.
Jag kan säga att om jag skulle få välja vilken karaktär som helst att bli min bästa vän skulle jag välja henne. Hon verkade kanske lite överdriven, men hennes goda egenskaper övervägde det stort. Kat var så glad och snäll hela tiden. Hon såg genom ytan, men gjorde inget ändå. Hon fick mig att skratta högt vid flera tillfällen.

Cole är något av särklass. Ärligt talat, är det någon som inte gillar honom efter att ha läst boken? Han är urläcker, charmig och definitivt farlig.

Det finns så många roliga, spännande händelser i den här boken att det aldrig blev tråkig. När Ali var med Poppy, Wren och Reeve var det också kul. I matsalen hände några av det roligaste stunderna. Något jag aldrig glömmer!

Böcker om zombies brukar jag inte läsa så ofta, för det har alltid varit för brutala och så. Men i den här boken kändes det som att man fick se en annan sida av goda zombies också, såna som kommer ihåg lite och kan beskydda en. Men sedan går de över till den onda sidan och blir läskiga igen. Det var ett stort plus att det fanns jägare som jagade dem! Extra spänning där.

I slutet av boken var det något som kallade "Q&A". Först fattade jag ingenting vad det betydde, men efter ett tag så förstod jag. Det stod ju för questions och answers - frågor & svar på svenska. Det var intressant att få en liten inblick varför Gena Showalter skrev om just zombie osv. Det sista svaret oroade dock mig lite. Kommer det att komma ut en uppföljare eller inte?! Jag hoppas verkligen att det gör det! Och jag fick lite "Patch & Nora"-vibbar också. För författaren råkade avslöja att i nästa bok kommer det en snygg jägare till stan. Jag är rädd för att det kommer bli en kärlekstriangel... Men förhoppningsvis inte!

En bok som definitivt ska läsas!

2 kommentarer:

  1. Jag längtar massor efter att få läsa fortsättningen!! :)

    SvaraRadera
  2. OJ, den verkar verkligen bra! Måste läsas! :)

    Svar på din kommentar, haha: Roligt att du gillar den! :D Jag bytte för typ... en vecka sen? Älskar också "Okay?" "Okay." typ mitt favoritcitat från TFIOS!

    Okej, ska försöka recensera den när jag får tid! :D (och de andra med :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!