måndag 17 juni 2013

Blunda och hoppa

Titel: Blunda och hoppa
Författare: Sarah Dessen
Förlag: Rabén & Sjögren
Sidor: 364
Serie: -
Originaltitel: This Lullaby

Handling:
Remy är en ganska cynisk, lite bitchig tjej som tycker att relationer är bäst om de är korta och utan engagemang. Hon tar aldrig några risker, hon har noll tillit till människor, och hon är expert på att göra slut. Kanske har det någonting att göra med att hennes mamma är inne på sitt femte äktenskap och på att hennes pappa är död. Men så träffar hon Dexter, en musikerkille som inte alls är hennes typ. Tror hon.
Omdöme:
Jag måste säga redan från början hade jag höga förväntningarna på den här boken och jag blev lite besviken.
Allt var precis som vilken annan Sarah Dessen-bok i början, men när man sedan började lära känna Remy lite mer tappade jag stinget. För hon var inte alls som jag hade tänkt mig. Visst, jag visste att hon skulle vara lite bitchig men inte såå mycket.
Jag tyckte att hon var gnällig och det kändes som att hon var lite känslolös emellanåt.

Men däremot gillade jag Dexter väldigt mycket. Han verkade vara en lite knäpp/galen kille som var mycket mer impulsiv än Remy, vilket jag tyckte mycket om.
Han var typ den som lös upp hela boken med sina kommentarer och svar.

Jag älskade Remy & Dexters första möte! Satt och skrattade åt det efteråt när jag tänkte på det igen. Det var nog då jag började gilla karaktärer som var lite impulsiva och fick en idé till mitt skrivande.

Jag gillade delarna då Remy & Dexter var tillsammans och gjorde något eller bara satt och pratade. Men det var de delarna som var mellan de andra som gjorde att jag tycker lite mindre om Blunda och hoppa än Sarah Dessens andra böcker.
Den absolut bästa delen var deras första möte och de sista sidorna och några sidor innan de sista sidorna.

Så nu får jag sitta och vänta. Igen. På nästa bok av Sarah Dessen. Tanken har slagit mig att hennes böcker kanske kan vara ännu bättre på orginalspråk-engelska- men jag vill hellre ha det på svenska och om jag vill läsa de på engelska vill jag låna dem bara.
Komplicerat det blev...

Andra böcker av Sarah Dessen på svenska:
1. Du glömde säga förlåt
2. Mycket mer än så
3. Mitt perfekta liv

 

3 kommentarer:

  1. Skickade efter den som rec-ex för någon dag sedan, så hoppas att jag också kommer att gilla den! :)

    SvaraRadera
  2. Snart, SNART, ska den bli läst av mig också! :)

    Har taggat dig att göra Sommarläsningtaggen här: http://mylifestylebyelvira.blogspot.com/2013/06/sommarlasningstaggen.html :D

    SvaraRadera
  3. Blunda och hoppa verkar bra som de flesta Sarah Dessen böckerna. Dessutom är det perfekt sommarläsning! Hoppas min att läsa hög kan minska så pass mycket att jag får tid för den. :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!