torsdag 14 februari 2013

Nya kontaker

Titel: Nya kontakter
Författare: Sophie Kinsella
Förlag: Damm förlag (Tack supermycket för boken!)
Sidor: 367
Serie: -
Originaltitel: I've got your number

Handling:
En förlorad smaragdring, en hittad mobiltelefon och ett löfte som inte får brytas - Detta blir upptakten till en hejdlös komedi om vad som kan hända om ens mobiltelefon hamnar i fel händer.

Poppy Wyatt befinner sig på ett hotell i London och har sin möhippa när brandlarmet går. Hotellet måste utrymmas och i kaoset som sedan råder upptäcker Poppy att hennes förlovningsring är borta! Det är en vacker, antik smaragdring som har gått i hennes fästmans släkt i generationer. Dessutom blir hennes mobiltelefon stulen och i och med det finns det inte längre något sätt för hotellet att kontakta Poppy om de skulle hitta ringen.
Desperat vandrar Poppy runt i hotellobbyn då hon ser en mobiltelefon som ligger slängd i en soptunna. En ny telefon och ett nytt nummer att ge till personalen - perfekt! Det finns dock ett problem - telefonens ägare, affärsmannen Sam Roxton. Som i tid och otid ringer Poppy och ber henne lämna tillbaka telefonen.
Aldrig att Poppy tänker ge upp den här möjligheten och de gör en deal: Poppy får behålla telefonen under en vecka mot att hon lovar att vidarebefordra alla Sams meddelanden och mejl. Problemet är bara att Poppy inte kan låta bli att lägga sig i både Sams jobb och hans privatliv ...

Omdöme:
Oj, det blev kanske en liten för lång handling om boken, men jag tycker att det blev bäst så.

Min första tanke när jag hade läst ut den här boken var: "Varför läste jag inte Nya kontakter så fort jag fick den? Varför väntade då med att läsa den här?".
Jaha, det undrar jag. För den här boken var helt underbar!
Jag kunde inte sluta läsa den här och det var bara motvilligt jag lade i från mig den för att äta. Annars hade jag nog sträckläst den från första till sista sidan.

Jag hade först velat läsa Sophie Kinsellas serie En shopaholics bekännelser men fick den här som recensions exemplar, för att den var nyast. Och jag ångrar mig inte.
Jag tror faktiskt inte att hennes andra böcker kan vara bättre än den här, för Nya kontakter var, är, en underbar, fantastisk, rolig och helt slående bok.

Huvudpersonen Poppy verkar vara en väldigt snäll, omtänksam och generös människa.
Men jag hade velat att hon ibland hade satt sig själv i första hand, i stället för att hon skulle hjälpa alla andra först utan att tänka på sig själv.
Och alla problem hon skapade! Jag fattade inte hur hon lyckades...
Sam blev jag inte försjust i direkt, kan man säga. Jag fick samma intryck av honom som Poppy fick. Och det kanske var meningen. Men sen fick man veta mer om honom och jag började gilla honom mer och mer...

Humorn är en sak av de bästa sakerna i den här boken. Det var sååå roligt att få läsa Poppy och Sams sms fram och tillbaka. Jag kunde inte låta bli att frusta av skratt och ibland satt jag bara och flinade.

Jag blev väldigt glad över hur allting slutade, det kanske inte var exakt vad jag hade hoppats på, men det blev väldigt bra ändå. Så jag är nöjd med slutet och jag skulle gärna vilja att Sophie Kinsella skrev en till bok om dem.

Nya kontakter kommer jag alltid med glädje tänka tillbaka på och bara le åt att karaktärerna, sms, ja allt. Och jag kommer nog väldigt ofta läsa om boken, mest slutet, för att få ha den där underbara känslan igen.
En bok som jag varmt rekommenderar!

1 kommentar:

  1. Jag började på denna tidigare idag, älskar den verkligen så långt jag kommit. Älskar verkligen böckerna av Sophie Kinsella, de är så roliga och jag får mig alltid ett gott skratt :)

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!