onsdag 6 februari 2013

Beautiful creatures

Mörka drömmar, livsfarlig kärlekTitel: Beautiful creatures: Mörka drömmar, livsfarlig kärlek
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Förlag: Semic (Tack så jätte mycket för boken!)
Sidor: 523
Serie: Beautiful Creatures #1
Originaltitel: Beautiful Creatures

Handling:
När 16-åriga Ethan träffar den mystiske nyinflyttade tjejen Lena slår det gnistor. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avsöja mörka hemligheter från det förflutna.
När Lena fyller sexton förändras hon. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne.

Omdöme:
Jag hade ganska höga förväntningar på den här boken, för av döma av alla som läst den på engelska hade de flesta gillat den. Och då tänkte jag: "Tänk om den inte blir lika bra översatt?" Men nu när jag har läst ut den så vet jag att hade väldigt fel. För den är verkligen suverän! Jag älskade språket, miljöerna och karaktärerna.

Jag fick ett förhands exemplar av den här boken, så jag är bland de första som får läsa den på svenska! Jag är superglad över det!

Det är kul att få läsa från en killes synvinkel som omväxling, för det mesta böckerna är från en tjejs synvinkel. Ethan passar som huvudkaraktär i den här boken. Det är roligt att få läsa tankekonversationerna mellan honom och Lena.

Beskrivningarna och miljöerna är riktigt bra och man föreställa sig allt när man läser.
En bok som jag verkligen rekommenderar för alla som gillar magi, kärlek och spänning. Jag längtar verkligen tills nästa del kommer ut.

Andra delar i serien:
1. Beautiful Creatures: Mörka drömmar och livsfarlig kärlek
2.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!