fredag 18 januari 2013

Tag: Om läsning och litteratur

Hittade den här hos Bokugglan, fast jag har sett den hos många andra bokbloggare också :)

Förflutet

1. Hur gammal var du när du började läsa?
Jag började att läsa lite böcker när jag var ungefär 7 år, men jag började läsa mer böcker när jag var runt 9 år.

2. Vad är titeln på den första boken du läste?
Jag kommer inte ihåg någon av böckerna jag läste när jag var 7 år, så jag säger någon som kommer snabbast i huvudet. Jag kommer ihåg att jag gillade Jill och Jonathan böckerna av. Jaha, vad hette författaren nu igen? Jag är väldigt dålig på att komma på saker, det var delvis därför jag startade den här bloggen :). Men iallafall böckerna handlade om ungdomarna Jill och Jonathan som jobbade på en tidning och löste olika mysterier. Om du kommer på vilken serie/bok jag pratar om, så kommentera gärna!

3. Vilken bok fick dig att älska att läsa?
Åh, äntligen en lätt fråga! Bläckhjärta - Cornelia Funke är helt klart boken som fick mig att börja att läsa på "riktigt". Jag älskade verkligen boken när jag läste den när jag var 9-10 år och jag älskar den fortfarande. Kommer alltid att vara en favorit, för det är Bläckhjärtas förtjänst att jag började läsa och 2012 skapa en bokblogg.

Edward Tulanes fantastiska resa4. Vilket är det tidigaste minnet du har av att läsa?
Jag tror det var när jag var liten och mamma eller pappa skulle läsa boken Edward Tulanes fantastiska resa av Kate DiCamillo högt för mig, men de vägrade för de tyckte att den var så låångtråkig. Så jag fick läsa den själv, och jag tyckte att den var riktigt bra!

Nutid

5. Hur många böcker äger du just nu?
Runt 70-80 böcker :)

6. Vilken av dem är din favorit?
Jag kan inte välja någon, för det finns så många bra böcker som jag äger (och andra som jag vill äga). Men några favoriter är: Yttersta offret - Richelle Mead, Himlen börjar här - Jandy Nelson, Beautiful Creatures - Kami Garcia m.m.

7. Vilken av dem ogillar du mest?
Det finns ingen som jag hatar utan bara några som jag gillar lite mindre.

8. Vilken är din favoritgenre?
Fantasy! Jag fullkomligt älskar fantasy, det är bland det bästa som finns! Men även vanliga ungdomsböcker, sci-fi, romantik och spännande böcker gillar jag.

9. Hur ofta läser du?
Oftast en gång om dagen. Men om det är många läxor så hinner jag ibland inte.

10. Barn, ungdom eller vuxenböcker?
Ungdomsböcker!

11. Sakta, medelmåttig eller snabb läsare?
Snabbläsare :D

12. Vem är din favoritförfattare och varför?
Det här är typ samma fråga som favoritbok, för mig. Finns så många att välja mellan.
Men här är några: Simona Ahrnstedt, Richelle Mead, Maggie Stiefvater, Gail Carriger m.m.

13. Pocket eller inbunden?
Gillar båda.

14. Vem är din favoritkaraktär?
Rose från Vampire Academy och Katniss från Hungerspelen är helt klart favoriterna.

15. Favoritskurk?
Eh, jag brukar inte gilla några skurkar så...Det blir inget svar på den här frågan.

16. Hur långa böcker brukar du vanligtvis läsa?
Mellan 200-300, fast ibland ännu längre.

Framtiden

17. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
Kanske. Jag älskar ju att blogga, om det räknas som en grej inom litteratur.
Jag skulle gärna vilja bli en författare. :)

18. Tror du att läsplattorna kommer ta över de fysiska böckerna?
Ja, kanske. Men jag hoppas på att de "vanliga" böckerna finns kvar. Det är mycket roligare att ha en bok i handen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!