onsdag 30 januari 2013

Härskaren på Dunkeathe

Inte världens bästa bild direkt, den är tagen med mobilen
Titel: Härskaren på Dunkeathe
Författare: Margaret Moore
Förlag: Harlequin Historisk
Sidor: 315
Serie: -
Originaltitel: Lord of Dunkeathe 

Handling:
Sir Nicholas söker desperat efter en hustru.
Herren på Dunkeathe är stark och listig, och med en förmögen, inflytelserik hustru kommer han snart att bli den mest avundsvärde godsägaren i trakten. Men trots att ett oräkneligt antal passanda unga damer har visats upp för honom, ivrigt tävlande om hans gunst, är det den skarptungade, kvicktänkta och totalt olämpliga lady Riona, som lockar honom som ingen annan.

Lady Riona är mycket medveten om att den arrogante riddaren aldrig kommer att välja en utfattig skotska till brud, men normandens blickar utlovar såna löften att till och med hon är nära att svimma vid hans fötter.

Omdöme:
Jag har nu läst den tredje historiska romanen (om jag räknat rätt), de första var Betvingade och Överenskommelser av Simona Ahrnstedt och har nu läst en bok av Margaret Moore. Och jag kan nästan säga att jag fått en nya favoritförfattare.
Moore skriver riktigt bra och på baksidan står det
"Ms. Moore är en mästerlig beskrivare av medeltiden." - Romantic Times,
och jag kan bara hålla med. Medeltiden är helt klart roligast att läsa och lära sig om.

Alla dessa vackra klänningar och borgar och slott. Jag avundas de som får bo i slott och ha vackra klänningar att välja mellan. Fast jag skulle vilja ha lite mer frihet, att röra mig som jag vill och gå utanför murarna och rida eller bada eller bara vad jag vill.

Lady Riona gillade jag direkt. Hon är självsäker, kvicktänkt och helt enkelt en
jättebra karaktär! Hon är som Rose i Vampire Academy. Riona är modig och det bästa med henne är att hon är så osjälvisk. Hon bryr sig om tjänstefolket även om de inte är hennes tjänstefolk, och är vänligt sinnad mot alla. Även mot Joscelind så var hon snäll mot henne fast att Joscelind inte var det mot henne.

Och Nicholas var jag riktigt försjust i, han var humoristiskt och ställde upp för tjänstefolket han med. Det tyckte jag i alla fall.

En bok som jag varmt rekommenderar till alla som gillar framförallt historiska romaner men även romantik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!