söndag 20 januari 2013

Divergent

DivergentTitel: Divergent
Författare: Veronica Roth
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Sidor: 362
Serie: Divergent #1
Originaltitel: Divergent

Handling:
I Beatrice Prios hemstad Chicago är samhället uppdelat i fem falanger:
De ärliga, De osjälviska, De tappra, De fridfulla och De lärda.
En särskild dag varje år måste alla sextonåringar välja vilken falang de vill tillhöra för resten av livet. För Beatrice står valet mellan att stanna kvar hos sin familj hos De osjälviska - eller vara den hon är innerst inne.
Hon gör ett val som överraskar alla, inklusive henne själv.

Under den hårda initieringsfas som följer, döper Beatrice om sig till Tris och tvingas utkämpa strider mot sina medkandidater för att upptas av De tappra. Bara de tio bästa släpps in, de övriga tvingas leva utanför samhället som falanglösa. Under extrema fysiska och psykiska prövningar måste Tris avgöra vilka som är hennes verkliga vänner och vad hon egentligen känner för sin mystiske instruktör, Four.
Tris bär också på en farlig hemlighet. När samhället hotas av våldsamma konflikter inser hon att den skulle kunna rädda de människor hon älskar. Om den inte förgör henne först.

Omdöme:
Varning: Beroende framkallande!
Det var kanske en sak någon skulle ha sagt till mig. För jag satt upp hela eftermiddagen och halva natten för att läsa ut boken. Som ni kanske förstår är den riktigt, riktigt bra. Det är en liten mix från Harry Potter och Hungerspelen tycker jag. Vilket gör att man bara måste älska den, eller åtminstone gilla den.
Jag hade skyhöga förväntningar på den här boken dels för att alla andra som har läst den älskade den och dels för att jag älskade handlingen. Och boken var till och med ännu bättre!

Karaktären Tris är en riktigt bra huvudperson att följa. Hon är lite som Rose Hathaway från Vampire Academy. För hon kommer ibland med väldigt roliga kommentarer så att man bara måste skratta till.
Och den mystiske Four. Jag fattade tycke för honom direkt. Han är lagon mystisk och bit för bit avslöjas saker om honom, hans barndom, hans intresse och att hans fasor.

Språket och miljöerna är helt fantastiska, man kan känna doften och se allt framför sig.
Jag längtar verkligen tills nästa del Insurgent som kommer ut hösten 2013. Det var bra att jag väntade lite med att läsa Divergent eftersom det tar så himla lång tid innan nästa del kommer ut.

En jätte bra bok, som sidorna bara flög förbi i, med humor och spänning.
Läs den!

Andra delar i serien:
1. Divergent
2. Insurgent

3 kommentarer:

  1. OU MAJ GAD, jag vill läsa den boken! Och din recension på den gjorde det ju inte att jag precis mindre vill läsa den...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du måste bara läsa den här boken! Den är helt suverän! Tack...

      Radera
  2. Är divergent och de utvalda lika? :)
    Din blogg är jättebra, du läser samma stil som jag.
    Jag funderar lite på "divergent", "de utvalda" och "only väg is upp", är de bra böcker tycker du?
    / En läsare på din blogg :))

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!