måndag 20 augusti 2012

Yttersta offret

Titel: Yttersta offret
Författare: Richelle Mead
Förlag: Bonnier Carlsen
Sidor: 647
Serie: Vampire Academy #6
Originaltitel: The Last Sacrifice

Handling:
Mord. Kärlek. Svartsjuka. Och det yttersta offret.
Drottningen är död och Rose Hathaway sitter fängslad för högförräderi. Men hennes planer krossas när Abe, hennes opålitliga far (och så kallade advokat), kommer med nyheten att Rose ska avrättas om två veckor. För första gången i sitt liv är hon riktigt, riktigt rädd.
Samtidigt befinner sig Rose bästa vän Lissa vid hovet i en livsfarlig kamp om tronen. Men kanske finns det ett sätt att motarbeta de krafter som håller på att splittra moroi och bevisa Rose oskuld? Plötsligt står Rose och Lissa inför den tuffaste utmaningen i sina liv. Tänk om de bara kan lyckas genom att offra det som betyder mest av allt i hela världen? Varandra.

Omdöme:
Jaha. Så det här var den sista boken i en suverän, fantastisk, rolig, underbar...
Jag kan hålla på en lång stund med att bara skriva så om den här boken, serien, ja allt.

Karaktärerna är helt fantastiska. Rose har varit min favoritkaraktär genom hela serien.
Hon är alltid så positiv, kaxig och rolig, att mitt uppe i den mest spännande delen, säger hon någon av sina roliga kommentarer att man bara måste skratta eller le.
Och Adrian "suck". Jag gillade såklart att (Stor spoiler om man inte läst boken!)Rose och Dimitri fick varandra i slutet. Men jag hade hoppats att hon och Adrian fortfarande hade varit vänner.(spoiler slut!) Så i slutet tyckte jag att det var synd om stackars Adrian och jag hade hoppats att det hade slutat annorlunda. Jag tyckte att efter Rose, var han den bästa manliga karaktären, när han kom in i andra delen Fruset blod.

Språket flyter på snabbt. Och spänningen steg i hela boken, när den skyldiga avslöjades.

Jag kan bara säga att jag har älskat att läsa den här serien, och följa Rose och hennes vänner. Jag kommer att sakna dem! Fast jag kan ju alltid läsa om dem, eftersom de står i bokhyllan...

Andra delar i serien:
1. Törst
2. Fruset blod
3. Skuggkysst
4. Löftet
5. Andens kraft
6. Yttersta offret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!