lördag 12 mars 2016

My soul to keep

Titel: My soul to keep
Författare: Rachel Vincent
Förlag: Harlequin Teen
Sidor: 310
Serie: Soul Screamers #3
Språk: Engelska
Originaltitel: -

OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:
Aside from the whole "I scream when someone is about to die" thing, Kaylee Cavanaugh's life has gotten better. She's getting to know her dad, doing okay in school and has a hot new boyfriend who understands her in every way. Until the hellion Avari starts tempting everyone with an exotic new drug - demon's breath...

Omdöme:
Varför har jag inte börjat läsa den här boken förrän nu?! Den är ju awesome, och jag har låtit den stå i bokhyllan i vadå, typ 2 år? Skäms nästan. Jag har alltså haft vol. 2 av Soul Screamers (som innehåller bok 3, 4 & mellanboken 4.5) hemma ståendes utan att jag ens tänkt tanken på att börja läsa den. Jag undrar verkligen hur jag tänkte där, med tanke på att vad jag minns så tyckte jag väldigt mycket om första volym-boken. Qué? A ja, nu har jag i alla fall läst första boken i volymen och tänkte nu försöka få så pass ordning på mina tankar att jag kan skriva en recension. Kan bli lite svårt kan jag väl meddela.

Jag hade bara läst några få kapitel och redan då insåg jag att jag hade glömt bort en helt fantastisk bok. Alltså, redan från början så var jag helt fast och så uppslukad av allt som fanns i boken att jag inte ville lägga ifrån mig den på ett bra tag.

Jag älskar verkligen Rachel Vincents språk, handling och karaktärer. Innan jag läste den här serien, hade jag bara läst hennes Shapeshfters-serie som jag fullkomligt älskade. Och jag tror absolut att den här serien kan komma att bli minst lika bra.

Det är omväxlande att läsa om några andra fantasyvarelser än t.ex. vampyrer & varulvar, etc, och speciellt när det är något som författaren typ är först med att skriva om. Det gör att det känns lite mer unikt & speciellt - och man har absolut ingen aning om vad som kan komma. Språket är helt flawless och jag kunde verkligen se framför mig hur allt såg ut och hur allting kändes. Det är ren magi om något.
Tempot var oftast högt och sidorna bara flög förbi, det var visserligen några delar som kändes lite väl utdragna men man kom snabbt över dem och så gick allting fort igen.

Rachel Vincent är verkligen en mästarinna på att göra intressanta karaktärer. Det är oerhört kul och intressant att följa Kaylee, dels för att hon är lika "ny" som oss läsare till den introducerade fantasyvärlden och dels för att man aldrig riktigt vet vart man har henne. Jag kanske inte har henne som min favoritkaraktär - än - men jag gillar henne starkt.
Ärligt talat så gillar jag inte Nash alls efter den här boken. Helst av allt skulle jag vilja att Kaylee går sin egen väg utan honom - i alla fall ett tag.
Karaktären som jag gillar allra mest i den här serien (hittills i alla fall) är Tod. Alltså, kom igen, han finns alltid där för Kaylee när hon behöver honom som mest och är dessutom rolig. En mycket bättre vän än vad Nash är - och Nash ska föreställa hennes pojkvän. Så nej, Tod is the guy. Jag hoppas nog faktiskt på honom & Kaylee, meeeen det kommer nog aldrig att hända så jag får väl shippa deras fina vänskap istället.
Jag undrar om den nyintroducerade karaktären Alec kommer att få någon ännu större roll i kommande böcker? Jag hoppas det i alla fall, tror att det kan bli bra!

My soul to keep är en oerhört spännande, rolig, underhållande och fantastisk bok. Rachel Vincent har lyckats skapa en fantasyvärld som känns riktig, karaktärer att fascineras över, en handling som håller en fastklistrad och ett språk som trollbinder en med sina ord.

Vad väntar ni på? Gå och läs den här serien på stört!!!

Bästa karaktär/er:
Tod, obviously.

Andra delar i serien:
1. My soul to take
2. My soul to save
3. My soul to keep
4. My soul to steal
5. If I die
6. Before I wake
7. With all my soul




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!