onsdag 27 januari 2016

Gudar & monster

Titel: Gudar & monster
Författare: Laini Taylor
Förlag: Bazar Förlag
Sidor: 587
Serie: Önskemånglarens dotter #3
Språk: Svenska
Originaltitel: Dreams of Gods and Monsters

OBS! Kan innehålla spoilers från tidigare delar! 

Handling från baksidan:
Två världar på väg mot ett till synes oundvikligt, våldsamt krig. Genom riskfyllda villfarelsekonster har Karou tagit kontroll över kimärernas rebellarmé och föresatt sig att styra den bort från hämndens återvändsgränd. Framtiden vilar på hennes axlar.

När änglarnas brutala kejsare för in sin armé i människornas värld förenas slutligen Karou och Akiva - inte i kärlek, men i en bräcklig allians mot deras gemensamma fiende. Det är en skruvad version av den dröm de en gång närde, och de börjar hoppas att det kan leda till en väg framåt för deras folk. Och, kanske, för dem själva.

Men än värre hot siktas i fjärran... är Karou och Akiva starka nog att stå fast bland gudar och monster?

Omdöme:
Jag tror jag inte riktigt har förstått vilken kapacitet Laini Taylor har med sitt skrivande fram tills nu. Hon har ett sätt som gör att läsaren sitter som fastklistrad vid varje enstaka ord som beskriver parallella världar till människovärlden (jag älskar den idén för övrigt) med kimärer, änglar, demoner och gudar. Att ens besitta den fantasin är enastående och att sedan ha förmågan att kunna sammansatta allt till en fantastisk, välskriven bokserie är bara än mer enastående.

Karaktärerna är komplexa och djupa, det finns otroligt många karaktärer som man kommit att gilla under seriens gång; Karou, Zuzana, Mik, Akiva, Liraz, Skarabé, Eliza, Ziri... ja, listan är lång. Karou passar utmärkt som huvudkaraktär - även om boken berättas ur ett flertal PoV - och hennes berättarröst är härlig att läsa.

Jag har kommit att gilla kemin mellan Karou & Akiva mer och mer allteftersom - i början så suckade jag  mest åt ännu en instalove men nu så vill jag inte släppa taget om det här udda paret. Eller rättare sagt - jag vill inte släppa taget om den bokserien med dess karaktärer överhuvudtaget.

Historien är det bra flyt i genom hela boken, dock så kan jag klaga lite på att boken ibland kändes lite väl för långdragen. Men på så sätt så byggde Taylor också upp spänningen och känslorna inför avslutningen - även om det var lång väg dit.

Gudar & monster är en enastående avslutning på en riktigt bra fantasytrilogi. Den innehåller komplexa karaktärer, spänning, fantasy och förbjuden kärlek - kan det bli bättre? - och ett hisnade välskrivet språk som bygger upp en fantastisk bokvärld med bara ord som byggstenar.

Jag ser verkligen framemot att få läsa något nytt av Laini Taylor i framtiden, för jag tror att det inte kan bli något annat än bra...

Så ifall du är sugen på en spännande fantasyserie med kärlek, änglar & monster passar den här trilogin perfekt!

Bästa karaktär/er:
Karou & Akiva

Andra delar i serien:
1. Mörk ängel
2. Blod & stjärnstoft
3. Gudar & monster


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!