söndag 11 oktober 2015

Ja jag har mens, hurså?

Titel: Ja jag har mens, hurså?
Författare: Clara Henry
Förlag: Forum
Sidor: 188
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
Menstruation: Det lite finare ordet för mens som bara skolsköterskor & min mormor använder. Betyder månatlig på latin, det vill säga något som kommer en gång i månaden. Andra användbara ord för mens: rödbetssallad, röda havet, lingonveckan.

Miljontals människor menstruerar varje månad världen över. Ändå är mens fortfarande ett ämne som många inte vågar prata om, och något som unga livmoderbärare går igenom utan att veta vad det faktiskt innebär eller hur de bäst kan hantera det. För alla mensare och för alla som inväntar sin första mens så har Clara Henry svaren på allt detta och lite till. Clara Henry är prisad YouTuber, komiker och programledare och har Nordens största vloggkanal. Ja jag har mens, hurså? är hennes första bok.

Omdöme:
Jag har alltid gillat Clara Henry - dels för att hon är en helgrym tjej och dels för att hon vågar bryta normen och prata om ett tabubelagt (för tillfälligt i alla fall, jag hoppas verkligen att det blir ändring på det i framtiden!) ämne: mens. Så det var lite av en självklarhet att jag skulle läsa hennes första (hint - skriv fler böcker, tack!) bok om just ovannämnda ämne.

Om kollar på Goodreads vilken dag jag påbörjade boken och vilken dag som jag avslutade boken, så kan man tro att den var lång att läsa, svårläst, osv. eftersom det ändå tog cirka 10 dagar för mig att läsa igenom den.
Men detta beror inte på att den var svårläst eller nåt sånt - utan det var för att jag verkligen ville läsa uppmärksamt, få in allt i skallen och inte bara fort-som-attan-läsa. Boken är väldigt lättläst och om man inte såg upp så hade man läst ut hela boken i sträck.
För Clara Henry tar upp så himla viktiga saker och jag ville inte att boken någonsin skulle ta slut. Med hennes röst i huvudet som läser det hon skrivit (jag tror jag kanske har kollat för mycket på hennes vloggar, hehe) gör att allt blir roligt, intressant och fascinerande att läsa & lära sig om. Cirka oändligt många gånger mer roligt än vissa ämnen i skolan.

Ja jag har mens, hurså? är en bok som alla borde läsa - både livmoderbärare & icke-livmoderbärare, mensare & icke-mensare. För det är ett så otroligt viktigt ämne som alla borde ha någon kunskap om - för även om du själv inte har det, så har du garanterat någon i din närhet som har det. En konstig sak: man ser nästan framemot att få nästa mens - tack vare alla life-hacks som Clara tog upp (älskade alla listorna  i boken, var bland det bästa), eftersom man vill se om de funkar. Tror att jag tänker läsa om boken så fort som möjligt för att se om man hittar något man missade första (andra, tredje - eh, ja jag har redan läst om den) gången.

Tack Clara - för att du vågar, fortsätt med det du gör och du ska se att du är den som startar "mens-revolutionen" och gör att det inte kommer vara tabubelagt längre.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!