söndag 18 oktober 2015

Djupa Ro

Titel: Djupa Ro
Författare: Lisa Bjärbo
Förlag: Rabén & Sjögren (tack för boken!)
Sidor: 266
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
"Jag vet inte om det går att vänja sig. Om det blir lättare för varje gång man tänker på det. Det verkar inte så. I över en vecka har jag spelat upp den där scenen i mitt huvud och tänkt på den röda Adidasjackan i lågorna. Ändå är det som att få en smäll på käften varje gång.

Jonathan är död. Dom hittade honom igår. Vi måste åka hem. Det blir aldrig normalt."

I det lilla småländska samhället Ingelstad hittades en dag nittonåriga Jonathan död. Hans kropp ligger livlös vid badplatsen Djupa Ro, och när beskedet når de närmaste fyra vännerna återvänder de till sin barndomsort. De säger att det är för att gå på begravningen. Men egentligen handlar det nog minst lika mycket om att överleva.

Omdöme:
Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva om den här boken. Efter att jag hade läst klart den var jag gråtfärdig (kan ju tillägga att jag grät ett antal gånger under bokens gång också) och visste inte riktigt vad jag skulle göra av mig själv.

Lisa Bjärbos språk är helt fantastiskt. Hon lyckas hitta de rätta orden för känslor, tankar, allt och det gör att allting verkligen känns. Man kände karaktärernas förtvivlan och undran över om de kanske hade kunnat förhindra det, om de bara hade varit mer uppmärksamma så kanske allting hade slutat mer annorlunda. Deras glädje över gamla minnen, sorgen över att det inte kommer bli några nya. Allt. En känslostorm till bok.

Djupa Ro är en bok som för känslorna upp till ytan. Med ett galet bra språk, karaktärer som är lätta att känna igen sig i och en handling som utvecklas - så är det här en riktigt bra bok.

Jag tror faktiskt inte att jag har läst någon tidigare bok av Lisa Bjärbo (i alla fall ingen som jag recenserat här på bloggen) men efter den så tror jag att jag nog ska försöka mig på hennes andra böcker också. Vad jag fått höra, så är Djupa Ro allvarligare, tyngre och sorgligare än hennes tidigare böcker, men jag tycker absolut att hon har visat att hon lyckas skriva sådana böcker också.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!