onsdag 28 oktober 2015

Dimensioner

Titel: Dimensioner
Författare: Sofie Berthet
Förlag: Modernista (tack för boken!)
Sidor: 404
Serie: Nova-trilogin #1
Språk: Svenska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
Sjuttonåriga Nova lever ett helt vanligt liv i en liten ort på den skånska sydkusten. Tills hon träffar Alex - då förändras allt. Han är inte som någon annan, och Nova faller handlöst.
Så kommer chocken: Nova får veta att Alex är från framtiden, och att hon själv har en alldeles speciell förmåga. Alex säger att han har kommit för att skydda henne. Men varför? Och från vem?

Omdöme:
Jag blev fort fast i den här nya svenska författarinnans första bok. Boken är fängslande och spännande med bekanta miljöer (eller nåja, svenska bekanta miljöer, själv så har jag aldrig varit i Skåne) och karaktärer som är sympatiska.

Redan från första sidan så blir det spännande och flera frågor dyker upp redan då. Sedan allteftersom genom boken så blir allting bara mer & mer spännande - speciellt med ett hyfsat nytt koncept ändå. Jag har i alla fall inte läst många böcker med tidsresor - fast jag tycker att det är en utav de mest intresserande saker att läsa om i böcker.

Det är fascinerande hur Sofie Berthet har kombinerat att skriva om nutiden med dåtiden (bland annat referenser till stenåldern) och med framtiden. Att man även får läsa om hur framtida världen ser ut; att den kommer att vara katastrofal och att klimaten kommer att ha förändrats drastiskt - det gör att man får en liten tankeställare mitt uppe bland allt prat om tidsresor och framtiden. Man stannar liksom upp och förstår att även den minsta sak som man gör idag kan ge gigantiska avtryck i framtiden. Jag som verkligen brinner för den här frågan kring den globala uppvärmningen och de efterföljande konsekvenserna tyckte det var riktigt roligt & intressant att få läsa om det i en "vanlig" bok med en framtid som kan komma att bli verklighet. Visserligen så skulle vilken annan dystopi också bli verklig, men den här framtiden man får läsa om känns mer på riktigt.

Nova är en helt okej karaktär att följa, jag har inget emot henne men hon är inte min favorit direkt. Alex - för övrigt så älskar jag det namnet, ska nog döpa mitt framtida barn efter det - är också okej att följa, jag gillar att läsa om när han berättar om hur framtiden är. (Nu är vi återigen inne på framtiden-ämnet, det skulle jag kunna prata om i dagar. Förmodligen i år för den delen med.) Deras instalove (för ja, det är vad jag skulle klassa det som) känns ändå inte som "vanliga" instaloves, den här känns mer...äkta. Jag vet inte riktigt vad det kan bero på, men jag satt i alla fall inte och suckade och himlade med ögonen åt dem, vilket jag har gjort åt andra.

Dimensioner är första delen i Nova-trilogin och om jag skulle se in i framtiden så skulle jag nog se mig själv som läste andra delen. För ja, det kommer jag att göra.
Det är alltid kul med nya svenska författare och speciellt när deras böcker blir bra som denna.
Det är ett intressant & fängslande koncept, det är bra karaktärer (som man i alla fall inte suckar åt), spänning och ett alltigenom bra språk. Dessutom så utspelar ju boken sig i Skåne!!

Så om du vill ha något relativt lättläst & spännande - då rekommenderar jag Dimensioner.

Bästa karaktär/er:
Eya, tror jag.


1 kommentar:

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!