söndag 20 september 2015

Släppa taget

Titel: Släppa taget
Författare: Katarina von Bredow
Förlag: Rabén & Sjögren (Tack för boken!)
Sidor: 218
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
Sista terminen i nian. Elsa är hemligt förälskad i Elliot, något som hon inte ens berättat för sin tvillingsyster Stella. På utsidan ser systrarna exakt likadana ut men inuti är de olika. Medan Elsa helst håller saker för sig själv är Stella utåtriktad och nästan tanklös.
När klassen får en ny dramalärare ställs saker på ända. Stella är eld och lågor. Elsa är inte alls lika övertygad. Ingen ska få blottlägga hennes inre. Särskilt inte när Elliot är i närheten. Systerskapet, vänskapen och kärleken sätts på hårda prov.

Omdöme:
Katarina von Bredow var en utav mina favoritförfattare när jag var yngre och jag tror att jag har läst nästan alla hennes böcker - dessutom flera av dem flera gånger om. Men nu på senare år har jag inte läst något av henne - varför vet jag inte - så när jag fick ett mejl från Rabén & Sjögren som frågade ifall jag ville ha ett recex av den här boken så tackade jag fort som attan ja.
Och nu i efterhand är verkligen glad över att jag gjorde det.

Man kommer snabbt in i boken, språket bara flyter på och man känner igen sig i karaktärerna. Jag kände verkligen igen mig i känslorna om kärleken och önskan att hitta sitt rätta jag, allting kändes bara så himla äkta och trovärdigt.

Jag gillade också Elsa som huvudkaraktär, även hon var trovärdig och hon kändes liksom "riktig" och levande. Hon är ingen tjej som är perfekt (som vissa kvinnliga huvudroller i andra böcker) utan är verkligen så som man är... nu. Typ.

Släppa taget är en väldigt läsvärd bok som verkligen sätter ord på kärleken, vänskap och önskan att hitta sig själv.
Jag kände igen mig sååå mycket och allting kändes trovärdigt och på riktigt, inget hokus pokus direkt utan levande. Jag tror faktiskt att jag ska försöka komma iväg till biblioteket någon dag snart för att låna & läsa om resten av hennes böcker, för jag tror nog att jag har återupptäckt en utav mina favoritförfattare.

Rekommenderas till er som vill ha en lätt, bra ungdomsbok om hur det är att vara kär och finna sig själv. (Update: alla Katarina von Bredows böcker rekommenderar jag om ni vill läsa om detta!)

Bästa karaktär/er:
Elsa.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!