onsdag 23 september 2015

Monstrumologen

Titel: Monstrumologen
Författare: Rick Yancey
Förlag: Modernista (Tack för boken!)
Sidor: 352
Serie: The Monstrumologist #1
Språk: Svenska
Originaltitel: The Monstrumologist

Handling från baksidan:
Monstrumologi s.
1. Studiet av livsformer som i regel är fientliga mot människan och ej vetenskapligt erkända såsom organismer, särskilt sådana som anses vara produkter av myt och folktro.
2. Verksamheten att jaga sådana varelser.


Detta är hemligheterna jag bevarat...
Så börjar Will Henrys berättelse. Will är en föräldralös pojke som är assistent åt en doktor av ett högst ovanligt slag: en som studerar monster - och jagar dem. Under den tid Will har bott tillsammans med doktorn i 1800-talets New England har han vant sig vid nattliga besök och mystiska expeditioner. Men när en besökare dyker upp med kvarlevorna av en ung flicka - och det monster som ätit henne - förändras hans värld för alltid. 

Omdöme:
Jag gillade verkligen Rick Yanceys två första delar i Den femte vågen-trilogin och när jag läste om att han skulle ge ut en ny bokserie - med skräcktema - (på svenska) tänkte jag "varför inte?". 

I början så kom jag inte alls in i boken, tyckte den kändes lite långdragen och lite svårläst på något sätt. Men när jag väl fick tid till att sitta ner och verkligen läsa - inte bara korta tiominuters stunder utan någon timme eller två - så läste jag i flera timmar för att komma till dess slut.

Rick Yancey har en förmåga att berätta & skapa en värld, karaktärer och en handling som håller fast läsaren och verkligen skapar feeling åt det man läser. Jag kunde under läsningens gång känna ett flertal gånger hur huden knottrade sig och hur rysningar gick utmed ryggraden på mig. Det är en riktigt läsupplevelse. 

Monstrumologen är en fascinerande & spännande skräckbok skriven med Yanceys fantastiska berättar- och skaparförmåga, med en skräckjagande handling och beskrivningar som gör att man kan verkligen se monstrena framför sig. Jag är oerhört nyfiken på vad det står i Will Henrys andra dagböcker (vilka fler monstren kommer vi få möta tro?) och kommer att plocka upp nästkommande del i den här trilogin. Förmodligen delen därpå också - i alla fall om böckerna fortsätter att vara så här intressanta.

Rick Yancey, du har nu väckt min nyfikenhet med den här serien - men kommer dina böcker att kunna stilla den?

UPDATE: Fick reda på att det här inte är en ny serie, utan snarare en gammal som kommer till liv igen genom den svenska översättningen. Ville bara säga det.



Bästa karaktär/er:
Will eller monstrumologen.




2 kommentarer:

  1. Har också nyligen läst ut boken och gillade den väldigt mycket! Vill dock bara tillägga att den här är ingen "ny" serie eftersom boken gavs ut på engelska 2009 och den sista och fjärde boken släpptes 2013. Så ifall du inte orkar vänta så kan du skaffa hem hela serien på engelska, vilket jag funderar på att göra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det har jag uppenbarligen helt missat! Hahah, inte så värst bra koll med andra... Men men nu kan jag ju i alla fall läsa serien på en gång om jag vill - fast på engelska då. Riktigt intressant bok i alla fall!

      Radera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!