torsdag 20 augusti 2015

De odödligas sång

Titel: De odödligas sång
Författare: Julie Kagawa
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 392
Serie: Edens blod #3
Språk: Svenska
Originaltitel: The Forever Song

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:
Den sista jakten har börjat. Hämnden är hennes.

I en värld som ligger i ruiner, där inget liv är heligt och där lojaliteter bryts utan en blinkning ställs Allison Sekemoto inför ett dilemma. För om hon lyckas övervinna den psykopatiska vampyren Sarren är triumfen kortvarig. Konsekvensen är en evighet i ensamhet...

Omdöme:
Julie Kagawa är en författarinna vars böcker jag alltid ser framemot att läsa, för hon lyckas nästan alltid leverera på topp. Jag totalälskade verkligen hennes serie The Iron Fey och även denna serie, Edens blod, gillade jag mycket.

Kagawa har ett fängslande språk som gör att spänningen stiger genom hela boken och en humor som får en att dra på munnen, även i de mest farliga stunderna. Världen är intressant och man vill gärna läsa mer & mer.

Karaktärerna är något annat som hon lyckas väldigt bra med. Allie har verkligen växt till sig och är en tuff, stark och en riktigt kick-ass karaktär nu. När man läser boken så förstår man verkligen hur stark hon egentligen är och det minst sagt imponerande! Det är härligt att få läsa om en verkligt stark kvinnlig karaktär, så det är bara positivt.
Schakalen är en karaktär som jag också gillar, trots att han kan vara lite för mycket ibland och ibland på den motsatta sidan, och jag fullkomligt älskar hans & Allies "syskonbråk", det får mig alltid att le! Zeke är väl en helt okej karaktär, men jag känner inget speciellt för honom direkt.

De odödligas sång är ett bra avslut på en serie som har varit som en bergochdalbana för mig, i alla fall stundtals första boken. Men jag tycker att handlingen och karaktärerna har utvecklats till det bättre och jag upptäckte att jag inte kunde lägga ifrån mig De odödligas sång förrän jag hade läst klart sista sidan, så serien är helt klart bra ändå! Kagawa har tagit den "omoderna" (skulle jag vilja säga efter alla dessa vampyrböcker) trenden med vampyrer och skapat något nyare & bättre, efter den här serien kan jag nog tänka mig att ge vampyrböcker en chans igen.

Ni som inte har läst något av Kagawa - då har ni verkligen något att se framemot!

Nu är det bara att vänta tills Julie Kagawa släpper något nytt - som jag förmodligen kommer att läsa!

Bästa karaktär/er:
Allie och Schakalen.

Andra delar i serien:
1. De odödligas regler
2. De odödligas hunger
3. De odödligas sång


2 kommentarer:

  1. Kagawas böcker är jag väldigt nyfiken på!

    SvaraRadera
  2. Jag har läst de två första böckerna men när jag läser din recension så känns det som att jag inte kommer ihåg vad de handlar om alls :P

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!