söndag 14 juni 2015

Mörkrets makt

Titel: Mörkrets makt
Författare: Yamilé Andreasson
Förlag: Löv & Craig Förlag (tack för boken!)
Sidor: 264
Serie: Skuggornas stad #1
Språk: Svenska
Originaltitel: -

Handling från förlaget:
Arianas värld vänds upp och ner när hon en dag upptäcker att hon inte är som alla andra. Att plötsligt få reda på att man inte är helt mänsklig och att en helt annan värld döljer sig mitt  framför ögonen på en är väl jobbigt nog, men att även jagas av blodtörstiga väsen blir nästan för mycket.

I en ny värld och med krafter hon inte visste existerade är det svårt att hantera känslorna, särskilt när man samtidigt är en ung kvinna på väg att växa upp men Ariana är en tuff tjej som tar till oväntade knep för att klara sig i sin nya tillvaro.

Arianas öde är förutbestämt och hon håller hela sin världs framtid i sina händer. Ett oväntat  möte med den mystiska vampyren Carmine leder henne mot en osäker framtid som kantas av mörka och farliga stigar...

Omdöme:
Jag har försökt att börja läsa den här boken ett långt tag nu, men har inte riktigt kommit till skott. Varför? Jo, en lässvacka. Igen. Men nu när boken - som var riktigt bra - är slut så vill jag bara läsa mer och vill gärna ha nästa del i Skuggornas stad nu.

Jag blev positivt överraskad redan i första kapitlet. Det är högt tempo hela tiden och det är rakt på sak mest hela tiden. Detta är ju både en fördel & nackdel, man slipper ju hålla igång tankarna allt för mycket (vilket man måste göra i andra fantasyböcker för att hålla koll på olika saker, personer, platser, etc.) men samtidigt så hinner man inte komma såhär riktigt nära karaktärerna eller storyn, utan i stället blir det lite mer som att handlingen snabbspolas förbi ögonen. Så som sagt, både en fördel och en nackdel.

Adriana är en stark, modig och självsäker karaktär som jag - för det mesta - gillade. Ibland gjorde hon vissa saker lite förhastat och då gällde det att hänga med i svängarna. Förresten, det gäller nog hela boken för om man satt i andra tankar under några kapitel så sitter man där som ett frågetecken, eftersom man missat flera viktigt händelser.
Min bild av Carmine från början (utifrån att ha läst handlingen) var att han var den "stygge, hårdhjärtade vampyrer" vilket inte visade sig stämma direkt. I stället upptäckte jag att han är godhjärtad och snäll (oftast i alla fall). Varje gång jag tänker på detta håller jag nästan på att skratta ut, för min före-bild av honom stämmer inte överens med den bild jag har av honom nu när boken är slut. Det är lite skrattretande kan man väl säga.

Jag blev väldigt positivt överraskad av Mörkrets makt redan från start med ett högt och fartfyllt tempo som gör att sidorna verkligen flyger förbi. Jag skojar seriöst inte, jag förstår inte hur det kan gå så fort att läsa ut en sån här bok.
Jag blev verkligen fast redan från början och tycker att boken var riktigt bra med en stark huvudkaraktär, högt tempo, mycket spänning (även en något oväntad vändning i slutet), inte så komplicerad ändå (jämfört med andra liknande böcker) och mycket kärlek.
Det är två negativa saker som jag tänkte väldigt mycket på under bokens gång och den ena är att det ibland kändes mer som att Carmine var den "riktiga" huvudkaraktären än Adriana, för det var en hel del - som t.ex. fakta om Adriana - som undanhölls för läsaren och att man i stället fick reda på det mycket senare i boken (oftast i samma veva som Carmine fick reda på det). Men jag vet inte om det kanske var meningen för att behålla mystiken eller något sånt. Den andra saken var styckeindelningen. Jag blev seriöst galen av att man bytte PoV mitt under samma stycke. Det var verkligen förvirrande att ena stunden följa Carmine och ett mellanslag efter den meningen följa Adriana, det var flera gånger jag fick gå tillbaka för att se vem det var jag följde för tillfället. Jag misstänker dock att det kan ha hänt något med styckeindelningen när man började trycka boken och att det då inte ändrades.

Men förutom det så tyckte jag att Mörkrets makt var väldigt bra och jag kunde verkligen inte slita mig från boken utan ville bara fortsätta läsa och ta reda på hur det går. Det finns absolut potential i den här boken till att utvecklas till det ännu bättre och jag ser verkligen framemot att se om det kommer att hända i nästa bok som jag absolut kommer att läsa.

(Stort tack till Löv & Craig Förlag för boken och till Yamilé för att du gav mig en härlig läsupplevelse!)

Bästa karaktär/er:
Adriana, Carmine.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!