måndag 25 maj 2015

En enda hemlighet

Titel: En enda hemlighet
Författare: Simona Ahrnstedt
Förlag: Forum Förlag (Tack för boken!!)
Sidor: 509
Serie: ? #2
Språk: Svenska
Originaltitel: -

Handling från baksidan:
Isobel Sørensen är fältläkaren som har sett allt. Oavsett katastrofsituation behåller hon sin kyla och sitt fokus. Men när hennes skötebarn, den ideella organisationen Medpax, får problem tappar hon fattningen. Någon har strypt pengaflödet och det verkar personligt.
Alexander De la Grip, yngsta sonen i Sveriges finaste adelsfamilj, är en omoralisk playboy känd för två saker: sitt utseende och sina kvinnohistorier. När han träffar den arga, vackra läkaren bestämmer han sig omedelbart. Isobel ska bli hans nästa erövring, till vilket pris som helst.

Alexander har det som Medpax behöver - obegränsat med pengar - så Isobel går med på att ses. Oväntat dras det maka men karismatiska paret till varandra och allt eftersom insatserna ökar tvingas båda ompröva allt de trott var sant. Men ska Isobel, som en gång sårats djupt, någonsin våga berätta sin hemlighet?

Omdöme:
Simona Ahrnstedt ÄR Sveriges romance-drottning. Punkt slut.
Hennes böcker är riktiga bladvändare, sidorna bara flyger förbi och jag kan verkligen inte sluta läsa dem. Det märks att Ahrnstedt bli mer & mer bekväm i sitt skrivande, för hon vågar ta ut gränserna lite mera och hennes böcker går mer mot ett vuxnare håll än förut. Dessutom så tycker jag att den här boken var mer skrämmande och nervkittlande (i alla fall när hon/de var i Tchad) än någon utav de andra böckerna. Jag hade hjärtat i halsgropen i slutet av boken, jag visste verkligen inte vilken vändning boken skulle ta och jag bara satt spänd och väntade på vad som skulle hända.

Simona Ahrnstedt kan verkligen skapa miljöer och karaktärer. Hon har ett alldeles fantastiskt språk som ger liv åt allting. Hon är dessutom proffs på att skriva romantik, i alla fall enligt min mening.

Jag tycker att Isobel visar vad de kvinnliga huvudrollerna är i dessa böcker: starka, självsäkra, modiga, står upp för sig själva & vikar inte ner sig i första taget. De brukar också vara eldiga & temperamentsfulla. Något annat som Illiana (Betvingade), Beatrice (Överenskommelser), Magdalena (De skandalösa), Natalia (En enda natt) och Isobel (En enda hemlighet) har gemensamt är att de är alla unika och speciella. Och helt fantastiska karaktärer.
Alexander känns mer som den typiska kvinnoälskande manliga karaktären och jag tyckte väl att han var helt okej.

En enda hemlighet är lika bra som den tidigare delen i De la Grip (?)-serien och jag slukade vartenda ord. Det är ett fantastiskt språk, starka kvinnor och en underbar romantik, alltså de tre bästa huvudingredienser i en romantikbok, utöver en bra kille också.
Jag älskar att Simona har vävt samman två kärlekshistorier i en bok och att man får följa båda två, allting är så otroligt fint sammanvävt.
En annan sak som jag kommer att tänka på mer från den här boken är volontärarbeta. Jag hade redan bestämt mig för att volontärarbeta i framtiden med kanske djur eller barn och nu är jag ännu mer beslutsam angående det. (Så mamma, om du läser detta, jag ska göra det.)

En annan sak: Simona Ahrnstedt & Nora Roberts är de två bästa romantikförfattarna någonsin.
Om ni inte har läst något av dessa två författare, har ni verkligen missat något, så läs!

Jag ser verkligen framemot nästa del!

Bästa karaktär/er:
Isobel.

Andra delar i serien:
1. En enda natt
2. En enda hemlighet
3. ??


1 kommentar:

  1. Vad fint skrivet, vad glad jag blir att du gillade den!

    SvaraRadera

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!