söndag 18 januari 2015

Det svarta hjärtat

Titel: Det svarta hjärtat
Författare: Holly Black
Förlag: B Wahlströms (Tack för boken!)
Sidor: 300
Serie: Berörarna #3
Språk: Svenska
Originaltitel: Black heart

OBS! Handlingen kan innehålla spoilers från tidigare delar!

Handling från baksidan:

I en värld där magi är olagligt har Cassel Sharpe den farligaste förmågan av alla - han kan förvandla vad som helst, eller vem som helst, till något annat.
Cassel är en eftertraktad kille. Maffian tror att han står till deras förfogande, men som FBI-rekryt förväntas Cassel nu lämna sin kriminella historia bakom sig, för att i stället lönnmörda i statens tjänst. Det livsfarliga dubbelspelet är snubblande nära att avslöjas.

Cassel plågas också av skuldkänslor. Redan som liten fick han lära sig att svindla människor, men försöker nu leva hederligt, trots sin uppväxt. Trots att den flicka han älskar för evigt är förenad med maffian. Och trots att han uppfostrats att tycka att staten är fienden.

Gränsen mellan vad som är sanning och lögn blir allt mer otydlig. Det finns varken enkla svar eller någon han kan lita på. Han har snart bara ett kort kvar att spela ut - kärleken.

Omdöme:
Varför har jag inte läst ut den här serien tidigare för?!? Den här boken har säkert stått i min bokhylla i ett halvår och jag har knappt rört den. Och jag ska kallas bokbokbloggare... Men nu har jag äntligen tagit tag i att läsa Det svarta hjärtat och det fort att läsa ut den när jag väl satte manken till.

Det tog ett tag att komma in i Berörar-världen igen och det märktes att det var länge sedan jag läste Den vita katten och Den röde handsken för vissa saker hade jag absolut inget minne av. Men allt eftersom fick man reda på vad som hade hänt i de tidigare böckerna och jag kunde själv pussla ihop resten. Men jag tror att jag nog ska läsa om de två första delarna, bara för att den här boken faktiskt var riktigt bra.

Jag tycker att det här med olika berörförmågor är riktigt häftigt och det känns lite annorlunda jämfört med allt annat i fantasy & magivärlden. Men vi vet ju redan att Holly Black är en författare som kan trolla fram nya saker och som kan göra vanliga saker ovanliga, så varför ska man bli förvånad?

Det svarta hjärtat är ett riktigt bra avslut på en väldigt bra serie. Det är spännande i omgångar och man vill verkligen veta vad det är som kommer att hända härnäst. Berörarmagin är superhäftig och det blir lite mer variation i läsningen. Språket är otroligt bra och man vävs in i historien bit för bit, och de pusselbitar som saknats i de första delarna har kommit till rätta och slutresultatet är en bra och spännande serie för alla som vill ha något relativt lättläst.

Efter att ha - äntligen - läst Det svarta hjärtat, ska jag nog kolla på lite andra böcker av Holly Black för jag förundrades återigen så av hennes författarstil & språk att jag bara vill läsa mer av henne. Så ja, det kommer nog att dyka upp fler inlägg med hennes böcker här på bloggen!

Andra delar i serien:
1. Den vita katten
2. Den röde handsken
3. Det svarta hjärtat

Bästa karaktär/er:
Sam, Cassel eller Lila tror jag, ingen absolut favorit direkt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!