torsdag 25 december 2014

Synd och förlåtelse

Titel: Synd och förlåtelse
Författare: Nora Roberts
Förlag: Harlequin (Tack för boken!)
Sidor: 400
Serie: -
Språk: Svenska
Originaltitel: Sacred Sins

Handling från baksidan:

Det är högsommar i Washington D.C. och den skoningslösa värmeböljan är det stora samtalsämnet. Men löpsedlarna om vädret byts snabbt ut när en ung kvinna hittas strypt. Och mördaren har lämnat efter sig ett handskrivet meddelade: Hennes synder är förlåtna. Två nya offer hittas kort därpå och nu talar alla om seriemördaren som i media kallas för "Prästen".

Polisen ber psykiatern Tess Court att sammanställa en psykologisk profil av gärningsmannen. Kriminalinspektören Ben Paris ger inte mycket för psykologsnack, men Tess själv intresserar honom desto mer. Vanligtvis brukar kvinnor ha svårt att motstå hans snygga yttre och självsäkra sätt, vilket har gett honom ett visst rykte, men den svala och eleganta Tess håller honom på avstånd - vilket han tar som en utmaning.

Under den riskfyllda jakten på seriemördaren jobbar de tätt tillsammans och attraktionen mellan dem blir allt svårare att blunda för. Ben är dock inte den enda som vill komma den vackra psykiatern nära...
Nu kan de bara be en stilla bön om att hitta mördaren innan det är för sent.

Omdöme:

Jag är rädd för att själva handlingen kommer bli längre än vad omdömet kommer att bli...

Nora Roberts är uppenbarligen en författare som kan skriva lite om vad som helst och det kan bli helt magnifikt. Med övernaturliga inslag, mordgåtor, spänning och massor av romantik har hon gjort så att hon alltid & för evigt kommer att vara på den listan att hennes böcker direkt åker upp på att-läsa-listan.

Jag har ju hittills älskat de böcker hon skrivit med mer fokus på familj och övernaturliga inslag, och nu kan jag även lägga till böcker med deckare-inslag. Det är kul att få lite omväxling mellan "kärleks-varven" och istället få känna på den spänning som Roberts kan bygga upp.
Jag hade absolut ingen aning om vem "Prästen" var, jag såg i alla fall inga uppenbara ledtrådar och jag blev förvånad i slutet när hen avslöjades.

Romansen mellan Tess & Ben känns lite konstig kanske, men det är i alla fall inte som i YA-böcker med verklig insta-love.

Vad kan jag egentligen skriva som jag inte skrivit förut? Jag har nämnt i alla recensioner hennes fantastiska språk och det håller fortfarande i sig. Känns lite fjuttigt att skriva en recension med saker som jag redan har skrivit så nu det blir det i stället en minirecension - typ.

Ifall du är sugen på en Nora Roberts-roman med lite spänning & deckare-saker och romantik så tycker jag att du ska läsa den här boken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Undrar du något? Eller vet du en bok jag bara måste läsa?
Eller vill du bara säga hej? Kommentera!